Vrachtwagens mogen opnieuw parkeren in Diksmuidse Fabriekstraat

Van zodra de verkeersborden aangepast zijn, mogen vrachtwagens opnieuw in de Fabriekstraat parkeren. © ACK
Redactie KW

Het Diksmuidse stadsbestuur heft het parkeerverbod voor vrachtwagens in de Fabriekstraat weer op. De oppositie was daarover niet te spreken. Ook in de Heernisse komt een parkeerstrook waar vrachtwagenbestuurders mogen parkeren.

Van zodra de borden aangepast zijn, mogen vrachtwagenchauffeurs opnieuw parkeren in de Fabriekstraat. Ze moeten wel de wetgeving in de bebouwde kom volgen. Dat betekent dat vrachtwagens die zwaarder zijn dan 7,5 ton niet langer dan acht uur op dezelfde plek mogen parkeren. Daarnaast kleurt het stadsbestuur een parkeerstrook in tussen het bedrijf Condeco en het einde van de Heernisse waar vrachtwagens permanent mogen parkeren. Dat is de enige zone binnen de bebouwde kom waar dat kan in Diksmuide. In de Heernisse is plaats voor 10 tot 15 vrachtwagens.


Vrachtwagenkerkhof

Dat er vrachtwagens mogen parkeren in de Heernisse, daarmee kon de oppositie leven. Maar de beslissing om ze ook toe te laten in de Fabriekstraat stootte wel op kritiek.

“In september 2018 keurde de gemeenteraad nog unaniem het parkeerverbod voor vrachtwagens in de Fabriekstraat goed”, stelt Koen Bultinck (N-VA). “We gaan er nu toch niet opnieuw een vrachtwagenkerkhof van maken? Dit is een pestmaatregel die bovendien werd genomen zonder de buurt te contacteren.”


Wat met buschauffeurs?

Kurt Vanlerberghe (SP.A-Open) volgt die stelling. “We hebben destijds dat verbod ingevoerd omdat een nabijgelegen bedrijf voortdurend vrachtwagens op de openbare weg parkeerde. Daardoor was er geen ruimte voor onder meer autobussen. Nu schaffen jullie dat verbod af. Waar moeten buschauffeurs dan hun voertuig kwijt?”

Burgemeester Lies Laridon (CD&V) verwijst naar de stijgende parkeerdruk door vrachtwagens in de omliggende wijken en onderstreept dat vrachtwagens eerder thuishoren in een industriezone. (GUS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier