Voorzitter Hotels regio Brugge vreest voor faillissementen

Dimitri Thirion en Betty Devos (Foto Davy Coghe) © Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

“Ik hoop dat de toeristen uit onze buurlanden snel de weg naar Brugge terugvinden, want anders dreigt een economisch bloedbad en zullen er hotels failliet gaan”, zegt Dimitri Thirion, voorzitter van de vzw Hotels regio Brugge en eigenaar van viersterrenhotel Jan Brito.

Dimitri Thirion runt sinds 2008 met zijn vrouw Betty Devos hotel Jan Brito in de Freren Fonteinstraat in Brugge. De liefde dreef deze Leuvenaar indertijd naar West-Vlaanderen, want hij leerde zijn Poperingse echtgenote aan de hotelschool van Koksijde kennen. Twaalf jaar geleden nam het echtpaar dit viersterenhotel over van Bruggeling Tijl Waelput. “Gelukkig zijn wij eigenaar van dit hotelpand, zodat de banken een waarborg hebben bij het verstrekken van krediet of het uitstellen van leningen”, zegt Dimitri Thirion. “Voor de hoteliers die een pand huren, is de toestand tijdens deze coronacrisis schrijnender. Zij kunnen op minder goodwill van de banken rekenen. Als de situatie niet snel verbetert, vrees ik voor faillissementen in onze sector.”

Liefdeskoppeltjes

Jan Brito is één van de vier Brugse hotels die open bleef in volle coronacrisis, op een totaal van honderd logiesverstrekkende bedrijven in de Breydelstad. “Op 18 maart vertrok mijn laatste gast, pas eind april meldde zich een nieuwe klant aan: een lerares die rustig en geïsoleerd wou zitten om online lessen en examens te kunnen geven aan haar leerlingen. Behalve enkele zakenmensen bij de heropstart van de bedrijven hebben we nog maar weinig gasten over de vloer gehad. Op enkele koppeltjes met een LAT-relatie na, bij wie de nood hoog was…..”, glimlacht Dimitri Thirion, wiens viersterrenhotel 37 kamers telt. Sinds februari is hij voorzitter van de vzw Hotels regio Brugge. Die vereniging overkoepelt de meeste Brugse hotels en vertegenwoordigt 80% van de 3500 Brugse hotelbedden.

Vorig jaar hadden de Brugse hotels een gemiddelde bezettingsgraad van 70%. Hoe diep dit cijfer in 2020 zal zakken, is voorlopig koffiedik kijken. Maar deze curve dook de voorbije maanden steil naar beneden. Dimitri Thirion hoopt op volk uit onze buurlanden vanaf 15 juni, als de grenzen binnen de Schengen-zone weer opengaan: “Ik verwacht geen stormloop, voorlopig zijn de reservaties voor de Brugse hotels zeer miniem. Onze boeken zijn zo goed als onbeschreven. Op veel Belgen moeten wij niet rekenen, ook al zullen de meeste landgenoten deze zomer hun vakantie in eigen land doorbrengen. Dat doen ze liefst aan zee of in de Ardennen. Naar kunststeden als Brugge komen ze enkel als ze dat kunnen koppelen aan een evenement, zoals een concert of een tentoonstelling. Op jaarbasis vormen de Belgen amper 5 à 10% van ons cliënteel.”

“30% van onze klanten zijn afkomstig uit andere continenten. Die verwacht ik niet snel terug in Brugge. Reizen is geen essentiële levensbehoefte, een boterham met choco is dat wel. Wij mogen ons gelukkig prijzen met het sociale vangnet in ons land. Wie in vele andere landen zijn job kwijtgeraakt is door de coronacrisis, belandt in de miserie en heeft zeker geen geld over om op reis te gaan. Bovendien heeft ons land internationaal een slechte reputatie gekregen door de dagelijkse bekendmaking van de coronacijfers. We zijn in tegenstelling tot andere landen te eerlijk geweest en stonden wekenlang aan de top van de lijst inzake coronadoden. Dat heeft ons toeristisch imago geen deugd gedaan, veel mensen zijn bang om naar ons land te komen omdat ze ten onrechte denken dat het hier niet veilig is. Toerisme Vlaanderen moet dringend iets doen om ons imago op te krikken. Een lichtpunt is dat 70% van ons cliënteel uit de buurlanden afkomstig is. De Brugse hoteliers moeten dus vanaf 15 juni voluit mikken op Nederlands, Duitse, Franse en Britse gasten”, aldus Dimitri Thirion.

Coronaproof

Deze week waren Dimitri Thirion en zijn vrouw Betty Devos volop bezig om hotel Jan Brito volledig coronaproof te maken, zoals het protocol voorschrijft. Volgens deze Brugse hotelier vertoont dat protocol, een inderhaast opgemaakt ministerieel besluit dat nochtans in nauw overleg met Horeca Vlaanderen opgemaakt werd, enkele hiaten: “Dat protocol zegt dat de hotelgasten in het restaurant moeten blijven zitten. Ze mogen niet opstaan om naar het buffet te gaan. Wellicht is die maatregel geïnspireerd door buitenlandse voorbeelden: men wil verhinderen dat hotelgasten in grote resorts van het zwembad of het strand en masse aanschuiven aan grote banketten en elkaar verdringen voor de spijzen. Die maatregel laat niet eens een ontbijtbuffet toe en stelt kleinere hotels voor problemen: zij moeten voldoende personeel hebben om ‘s morgens ofwel ontbijt in de kamer te serveren ofwel om de gasten aan tafel te bedienen. Nochtans is de oplossing eenvoudig: verplicht de hotelgasten voor het betreden van de ontbijtruimte om hun handen te ontsmetten. Ik zie geen probleem voor een ontbijtbuffet: ook in de warenhuizen neem je etenswaren vast en plaats je die in je kar. En in principe zou ik na elk gebruik de koffiemachine moeten ontsmetten…”

Dimitri Thirion soms voor ons de veiligheidsmaatregelen op die hij invoert: “Ons personeel zal mondmaskers dragen, behalve diegenen die geen rechtstreeks contact hebben met de klanten, zoals onze nachtwaker. Voorlopig gaat het enkel om mijn vrouw en ikzelf, want onze elf personeelsleden zijn tijdelijk werkloos door de coronacrisis en het uitblijven van de boekingen. De voorbije weken hebben wij het hotel met ons tweetjes gerund en de komende weken zullen we dat blijven doen. Door natuurlijke afvloeiingen wordt sowieso ons personeel gereduceerd tot zeven werknemers. In tegenstelling tot sommige grote hotels in Spanje en Italië wordt ons personeel niet vooraf getest op corona. Dat is ook niet verplicht. Het spreekt vanzelf dat medewerkers bij de minste symptomen naar huis gestuurd worden, de dokter moeten raadplegen en desnoods in quarantaine moeten. Ook zij krijgen een protocol met richtlijnen.”

Koortspistool

“Eén van de leden van Hotels regio Brugge suggereerde om bij aankomst de temperatuur te meten van de gasten, zoals Milanese horecazaken doen en in luchthavens gebeurt. Maar we hebben dat niet weerhouden als maatregel. Het is niet echt klantvriendelijk om klanten bij aankomst een koortspistool tegen het voorhoofd te drukken. In het welkomstgesprek worden wel enkele gerichte vragen gesteld. Ik verplicht de hotelgasten evenmin om een mondmasker te dragen, die verantwoordelijkheid laat ik aan hen over. Het is niet aan ons om de gasten op te voeden. In de supermarkt draagt ook amper 10% van de klanten een mondmasker. De stickers om de anderhalve meter afstand te garanderen zijn besteld. Maar ik sta niet te springen om onze oude parketvloeren, die precies de charme van ons hotel vormen, vol te plakken met stickers. De groep van Belfort Hotels, waartoe Jan Brito behoort, heeft een lijst met tien aandachtspunten opgesteld waarop alle hotelgasten uitdrukkelijk gewezen worden.”

“Onze balie zal omgeven zijn door een glazen wand. Ik verkies glas boven plexiglas, want dat oogt wat chiquer en kost amper 80 euro meer. Maar de bestelde glazen wand is nog altijd niet gearriveerd! Hoe dan ook, we moedigen boekingen online aan en hebben hiervoor onze hotelsoftware en reservatiesysteem tijdens de lockdown aangepast. Alle klanten krijgen drie dagen voor hun aankomst een e-mail, waarin hen gevraagd wordt om alle gegevens online in te vullen. Bijgevolg moeten ze hun identiteitskaart en kredietkaart niet meer overhandigen bij aankomst noch papieren invuillen, enkel een handtekening op een tablet volstaat.”

“Hygiëne is in de hotels altijd al belangrijk geweest, omdat je raakt aan de privésfeer van de mensen. Je legt ze immers bij jou te slapen! Nu moet er enkel meer ontmet worden. Met extra aandacht voor deurklinken, trapleuningen, de airco en de afstandsbediening van de televisie. Ik voorzie drie ontsmettingszuilen, voor in de lobby, de hotelbar en onze fitnessruimte. De wellness blijft gesloten, ook al wordt de sauna meestal privé gebruikt door onze gasten, dus door mensen in dezelfde bubbel. De menukaarten in de hotelbar worden geplastifieerd en na elke gebruik ontsmet. Alle papieren flyers zijn verdwenen uit ons hotel, net als de sierkussens in de kamers. We stellen vast dat hotelgasten door corona liever de trap dan de lift nemen. We proberen bijgevolg zoveel mogelijk gasten te logeren op onze eerste verdieping, ook voor ons gemak. Dan moeten we minder ver sleuren met de zware dienbladen, voor wie roomservice wenst. De procedure verbiedt ons om ontbijt op bed te serveren, we mogen de kamer niet meer binnengaan. We kloppen op de deur en plaatsen het dienblad op een bagagedrager in de gang, zodat de gast het zelf de kamer kan binnen dragen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier