Eind 2022 zullen er veel minder bussen van De Lijn door de Brugse binnenstad razen. De Lijn stapt af van het huidige stervormige plan, waarbij vele bussen op weg naar de deelgemeenten onnodig door het stadscentrum passeren.
...

Eind 2022 zullen er veel minder bussen van De Lijn door de Brugse binnenstad razen. De Lijn stapt af van het huidige stervormige plan, waarbij vele bussen op weg naar de deelgemeenten onnodig door het stadscentrum passeren."Alle ritten zullen vertrekken of aankomen aan het station of op 't Zand, waar de passagiers kunnen overstappen op een centrumbus", stelt burgemeester Dirk De fauw (CD&V). Hij had gehoopt dat in de binnenstad meteen kleinere, elektrische busjes zouden ingezet worden door De Lijn. "Dat lukt niet, om budgettaire redenen. Wij hadden aanvankelijk een ander plan."Het nieuwe bussen plan moet immers budgetneutral zijn: de aangepaste regeling mag De Lijn niet meer kosten dan het huidige systeem. Hoe dan ook, moeten er 500 haltes verplaatst of aangepast worden. De Brugse toegankelijkheidsambtenaar zal erop toezien dat de meeste haltes vriendelijk zijn voor personen met een beperking.Volgens gemeenteraadsleden Hilde Decleer (CD&V) en Jasper Pillen (Open VLD) worden in het nieuwe plan minstens twee stadsbuurten minder goed bedeeld, waaronder het Gentpoortkwartier. Jasper Pillen pleitte voor een ringbus, Pascal Ennaert (SP.A) voor een goede verbinding met de noordelijke deelgemeenten.Volgens Dirk De fauw heeft De Lijn wel beloofd om het nieuwe plan snel te evalueren en bij te sturen, na opmerkingen van de stad Brugge.