Dr. Peter Aelbrecht kreeg als hardwerkende arts zelf een burn-out en ging daarom op zoek naar oplossingen voor energieproblemen zoals cvs, fibromyalgie, burn-out en depressie. Een totaalaanpak beschreef hij al in het boek Homo energeticus, en dat vult hij nu aan met het praktische Homo energeticus-kookboek, vol recepten waardoor je meer energie krijgt en die de levenskwaliteit verhogen. Hij kreeg daarbij de medewerking van Alice Deen, erkend shiatsutherapeute en gediplomeerd chef-kok.
...

Dr. Peter Aelbrecht kreeg als hardwerkende arts zelf een burn-out en ging daarom op zoek naar oplossingen voor energieproblemen zoals cvs, fibromyalgie, burn-out en depressie. Een totaalaanpak beschreef hij al in het boek Homo energeticus, en dat vult hij nu aan met het praktische Homo energeticus-kookboek, vol recepten waardoor je meer energie krijgt en die de levenskwaliteit verhogen. Hij kreeg daarbij de medewerking van Alice Deen, erkend shiatsutherapeute en gediplomeerd chef-kok. 1 kg courgettes7-8 el olijfolie400 g rundergehakt20 champignons, in schijfjes5 teentjes knoflook, fijngehakt200 g basilicumpeterseliepestopeper en zeezoutWas de courgette en snijd met de spiraalsnijder in fijne 'spaghetti' tot je bij de kern komt.Verhit een eetlepel olie in een grote pan en bak daarin het gehakt gaar. Maak het gehakt los met een houten lepel of vork. Let op dat er geen donkere stippen van verbranding ontstaan. Giet het vrijgekomen vocht en vet weg.Voeg 4 eetlepels olijfolie toe samen met de champignons en knoflook. Bak in ongeveer 3 minuten gaar. Voeg de courgettereepjes toe en bak nog 4-5 minuten.Meng goed en voeg zeezout en peterseliebasilicumpesto naar smaak toe.Voor het stoofvlees:500 g runderstoofvleeskokosvet400 g uien, in halve ringen3 blaadjes laurier200 ml witte balsamicoazijn3 kruidnagels3 el appelmoes zonder suiker250 ml water2 el kuzu (zetmeel)zeezoutVoor de burgers:2 middelgrote zoete aardappels, geschild1 kleine ui, gesnipperd2 el arrowroot (bindmiddel)1 kl gedroogde gember1 kl mierikswortel (geraspt)1 el kokosvetSnijd het stoofvlees in blokjes van 4 bij 4 cm. Bestrooi met zout. Bak ze bruin in het kokosvet en houd opzij.Bak de uien in ongeveer 10 minuten langzaam gaar, maar niet bruin. Voeg het vlees en de overige ingrediënten behalve de kuzu toe.Laat het geheel langzaam en lang (minstens 8 uur) sudderen, bij voorkeur op een lage temperatuur (minder dan 80 °C).Proef of het vlees gaar is en breng op smaak met zout en eventueel wat appelmoes als het te zuur is, of wat azijn als het te zout is.Voor het binden van de saus los je 1 tot 2 eetlepels kuzu op in een half kopje water. Giet de melkachtige oplossing bij het stoofvlees en laat nog heel even koken onder zacht roeren. De melkkleur van de kuzu verdwijnt en de saus is mooi gebonden.Maak de burgers. Rasp de zoete aardappels en duw ze samen met de ui door een puntzeef, zodat er zoveel mogelijk vocht uit verdwijnt. Zo bakken de groenteburgers het makkelijkst.Meng de groenten in een kom met de kruiden en de arrowroot. De arrowroot zal een goede binding geven en verhinderen dat de burgers te vet worden.Vorm handpalmgrote balletjes van het mengsel en duw ze dan plat tot burgers.Bak de burgers op een middelhoog vuur zodra het vet heet is. Daardoor zal de zoete aardappel meteen bakken en niet beginnen te stoven.350 g aardbeien, rode bessen, frambozen, bosbessen... (mag diepgevroren zijn)400 ml amandeldrankenkele vanillezaadjes2 kardemompeulen2 g agaragarmuntblaadjesMix de rode vruchten, de amandeldrank en de vanillezaadjes in de blender.Doe de mengeling in een pannetje en voeg de kardemompeulen toe. Doe de agaragar erbij en breng langzaam aan de kook. Laat een minuutje rustig doorkoken. Verwijder de kardemompeulen en roer door.Giet de vruchtenpudding in vier glazen of schaaltjes. Zet een tweetal uurtjes in de koelkast om op te stijven. Garneer met enkele muntblaadjes, stukjes aardbei, rode bessen, frambozen of bosbessen en strooi er eventueel nog wat amandelschilfers over.Gezond, antitoxisch eten kan ook lekker en boeiend zijn. Dit boek bevat gemakkelijke recepten voor het ontbijt, voorgerechten, lunches, soepen, sauzen, hoofdmaaltijden en desserts, maar ook gezonde alternatieven voor ongezonde tussendoortjes én een lijst met producten die onontbeerlijk zijn voor je voorraadkast.'Homo energeticus' door Peter Aelbrecht en Alice Deen, Uitgeverij Manteau, 192 blz., 24,99 euro.