VOC Opstap vzw Roeselare-Tielt begeleidt kwetsbare kansengroepen zoals mensen met een beperking of personen die het financieel moeilijk hebben. "In deze coronatijden is onze organisatie relevanter dan ooit", zegt coördinator Valerie Vanhoutte.
...

VOC Opstap vzw Roeselare-Tielt begeleidt kwetsbare kansengroepen zoals mensen met een beperking of personen die het financieel moeilijk hebben. "In deze coronatijden is onze organisatie relevanter dan ooit", zegt coördinator Valerie Vanhoutte."Om het contact met onze meer dan 500 klanten te behouden en hen de nodige structuur te bieden, maakten we onze activiteitenkalender coronaproof. Net nu hebben veel van onze klanten nood aan een zinvolle vrijetijdsbesteding en menselijk contact.""In de loop van de jaren is er een eigen jeugdbeweging ontstaan met daarnaast een vogelpikclub, minivoetbalclub Den Engel, een brei-, crea- en bowlingvereniging en zelfs een heuse Rummiclub", aldus voorzitter Vasco Degryse. "De vrijwilligers staken de koppen digitaal bij elkaar en bedachten een divers aanbod voor jong en oud. Heel wat zaken vinden online plaats. Zo posten we op maandag stadsfoto's waarvan klanten de locatie moeten raden. Noem het een digitale fotozoektocht. Ook heel wat van onze interne clubs blijven draaien. Komen Eten was er daar gisteren eentje van. Vooraf bezorgden we de ingrediëntenlijst aan de klanten die dan live via de webcam een noodlesoepje bereidden. Op die manier vindt volgende zaterdag ook onze creaclub plaats met een aantal vrijwilligers. De klanten weten dat ze wc-rolletjes moeten sparen. Momenteel heeft iedereen er voldoende in huis", lacht Vasco. "Ik ben ook bijzonder trots op onze jeugdmonitoren. Zij lanceren elke dag een activiteit voor de leden en lezen iedere dinsdag een verhaaltje voor." Niet al hun klanten zijn volgens Vasco vertrouwd met sociale media. "Daarom hebben we enkele activiteiten bedacht die niet online plaatsvinden. Denk aan de spelletjes die we elke week op het raam kleven voor passanten. Op maandag brengen onze medewerkers het programma van de week rond naar de klanten die geen computer hebben. Zo proberen we iedereen erbij te betrekken. We blijven positief en hopen ook na de coronacrisis op dit spoor verder te blijven gaan. Personen die minder mobiel zijn of bijvoorbeeld niet tegen drukte kunnen, zijn hier enorm mee gebaat. De reacties van klanten, vrijwilligers én medewerkers zijn alvast heel positief." (KK)