Het VLIZ is een onderzoekscentrum voor zeewetenschappen met wereldfaam, gevestigd in Oostende. Sinds 2012 beschikt het VLIZ al over een robot, de Zonnebloem, maar die kreeg nu een totale make-over, met onder meer nieuwe camera's en sensoren. Bovendien kwamen er nog twee extra robots bij: de Barabas en de Adhemar. De Vlaamse overheid investeerde 3 miljoen euro in de nieuwe en vernieuwde robots.
...

Het VLIZ is een onderzoekscentrum voor zeewetenschappen met wereldfaam, gevestigd in Oostende. Sinds 2012 beschikt het VLIZ al over een robot, de Zonnebloem, maar die kreeg nu een totale make-over, met onder meer nieuwe camera's en sensoren. Bovendien kwamen er nog twee extra robots bij: de Barabas en de Adhemar. De Vlaamse overheid investeerde 3 miljoen euro in de nieuwe en vernieuwde robots.De drie toestellen worden beheerd door het VLIZ, dat een 'Marine Robotics Centre' (MRC) opstart, met het Marien Station Oostende aan de Slipwaykaai als uitvalsbasis. Daar worden de drie robots ook gestationeerd. Twee experts zullen zich met beheer en onderhoud van de robots bezighouden. "De remotely operated vehicle (ROV) Zonnebloem gelijkt in niets meer op de oorspronkelijke versie, die in 2006 in gebruik werd genomen door de Universiteit Gent en sinds 2012 eigendom is van het VLIZ", zegt Bart De Smet van het VLIZ. "Deze robot gaat tot 1.300 m diep en is bijzonder geschikt voor diepe wateren. De Zonnebloem wordt neergelaten en opgetild in een 'garage', die als thuisbasis fungeert onder water. De robot beschikt ook over een hydraulische grijparm om bodemstalen te nemen. De Zonnebloem is 1,4 m lang en weegt 300 kg. wordt dikwijls in het buitenland ingezet.""De autonomous underwater vehicle (AUV) Barabas is een langwerpige, sigaarvormige robot, die modulair kan worden ingezet. Afhankelijk van de noden kunnen we dus onderdelen toevoegen of wegnemen. De Barabas is tot 4,2 m lang en tot 120 kg zwaar en gaat tot een diepte van 1.000 m", vervolgt Bart De Smet. "Je kan de Barabas heel dicht tegen de bodem inzetten. Net als de Zonnebloem kan deze robot opereren in combinatie met een onderzoeksschip.""De unmanned surface vehicle (USV) Adhemar tenslotte is een robot die weken en maanden op zee kan blijven en dus inzetbaar is voor langdurig onderzoek. De Adhemar is energieneutraal: hij beschikt over zonnepanelen en twee vinnen, die golfenergie opvangen en gebruiken om vooruit te bewegen. De Adhemar is 5 m lang en 250 kg zwaar."De robots kunnen worden ingezet op plaatsen waar schepen moeilijk toegang toe hebben of die gevaarlijk zijn voor duikers. Ze kunnen blind opereren, ook bij slechte zichtbaarheid. "In de nabije toekomst worden de robots geconnecteerd met andere meetplatforms, wat nog veel meer mogelijkheden biedt. Robots vind je al vaak in de privésector en voor Defensie, maar robots voor onderzoek, zoals hier, zijn uniek in de lage landen", besluit Bart De Smet.(HH)