"Ik nam de zaak dertig jaar geleden over van mijn vader, net als zijn broodronde", zegt Wim Vannobel (56). "Vroeger was dat in Oostvleteren, Woesten, Westvleteren en een stukje in Poperinge. Maar het aantal bakkers blijft verminderen. Ik nam de broodronde over van Joël Lyphout uit Reninge, die ook Noordschote en omstreken deed. Meer dan de helft van mijn klanten waren bejaarde mensen, die te lande wonen. Maar de jongste tijd komen daar steeds meer jonge gezinnen bij, die gewoon zijn dat alles aan huis wordt geleverd door pakjesdiensten. En vooral nu: door de coronacrisis voelen de mensen zich 'opgehokt' in hun huis....

"Ik nam de zaak dertig jaar geleden over van mijn vader, net als zijn broodronde", zegt Wim Vannobel (56). "Vroeger was dat in Oostvleteren, Woesten, Westvleteren en een stukje in Poperinge. Maar het aantal bakkers blijft verminderen. Ik nam de broodronde over van Joël Lyphout uit Reninge, die ook Noordschote en omstreken deed. Meer dan de helft van mijn klanten waren bejaarde mensen, die te lande wonen. Maar de jongste tijd komen daar steeds meer jonge gezinnen bij, die gewoon zijn dat alles aan huis wordt geleverd door pakjesdiensten. En vooral nu: door de coronacrisis voelen de mensen zich 'opgehokt' in hun huis.""In onze zaak verkopen we niet alleen brood, maar ook kaas en charcuterie. Daarnaast hebben we een afdeling met dagdagelijkse kruidenierswaren zoals melk en fruit", voegt Mia Billiau (52) toe. "Mensen bellen ons op en vragen om naast broodproducten ook allerlei andere zaken mee te brengen uit de winkel. Zo winnen ze tijd en moeten ze niet aanschuiven in supermarkten.""Ik doe dagelijks van 6.30 tot 12 uur mijn ronde in Vleteren. Om de twee dagen rijdt Mia naar de andere gemeenten. Op zondag doe ik ook nog een ronde met pistolets en banket. Ondertussen houdt een winkelbediende de zaak open. Voor de voedselveiligheid en die van ons en onze klanten werd de winkel volledig veilig gemaakt met schermen in plexiglas. Betalen gebeurt elektronisch. De winkel is open van 7 tot 12 uur en van 14 tot 18.30 uur", aldus Wim."Bij het thuis leveren gebruik ik de wettelijk gereglementeerde plastic zakken van maximaal 15 micron. Die hang ik aan de deurklink of ik leg ze in de garage, brievenbus, veranda of een andere afgesproken plaats. Heel wat mensen hebben een waterdichte box staan, waar ook de koeriersdiensten hun pakjes in deponeren. En mijn klanten zijn zeer inventief. Bij sommige klanten ligt het geld klaar op een afgesproken plaats. Maar de meesten betalen een keer per maand, via een factuur", vertelt bakker Wim."Een dergelijke service vind je niet meer in de stad", weet Mia. "Nu wordt overal opgeroepen om de lokale handelaars te steunen, door te 'winkelhieren'. Wel, door ons systeem van thuis leveren kan dat optimaal.""Het vraagt van ons wel enorm veel werk en energie, maar we bouwen er een erg mooie band met onze klanten mee op. En dat doet zo'n deugd. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar op de dag van mijn vijftigste verjaardag kwam ik naar huis met meer dan vijftig flessen wijn, champagne en kortedrank. Voor bewezen diensten", aldus nog Wim, die voorzitter is van de Bakkersbond van Ieper en Omliggende, maar ook van Unizo Vleteren en van Buren onder de Kerktoren. In 2014 werd Wim door de lezers van onze krant verkozen tot Krak van Vleteren. Dat was vooral voor zijn inzet voor de zelfstandigen van Vleteren. "Bakkers, slagers en buurtwinkels zorgen ervoor dat er leven in het dorp blijft", zei Wim toen. Niet toevallig werd zijn echtgenote Mia vorig jaar met dezelfde titel vereerd. Als boerendochter heeft ze handen aan haar lijf en vormt ze de sterke ruggensteun en toeverlaat voor haar man Wim. (AHP)