Vlaanderen investeert 2,25 miljoen in veiliger Deerlijk

Schepen van Openbare Werken Bert Schelfhout.© DRD
Schepen van Openbare Werken Bert Schelfhout.© DRD
Redactie KW

De Vlaamse Regering voorziet 2,25 miljoen euro voor de herinrichting van de kruispunten aan de Belgiek en de Kortrijkse Heerweg-N36. Dat nieuws meldde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) in een videoboodschap aan schepen Bert Schelfhout, die ze persoonlijk kent van in het Vlaams Parlement.

De Vlaamse Regering heeft het investeringsprogramma voor mobiliteit en openbare werken vastgelegd voor 2021. Voor het eerst staat er budget voor het kruispunt Belgiek in Deerlijk op het investeringsprogramma. “Daarmee zetten we een fameuze stap vooruit,” verduidelijkt schepen van Openbare Werken Bert Schelfhout (Open Vld). “Ik ben heel tevreden. Er is voor het eerst zekerheid dat de werken in 2021 worden aanbesteed. Ook voor het kruispunt van de Kortrijkse Heerweg en de gewestweg N36 voorziet de Vlaamse Regering 1 miljoen voor Deerlijk. Dit minder veilige kruispunt voor fietsers kwam voor het eerst ter sprake in 2002. Pas als er werkelijk budget voorzien is, kan je met zekerheid zeggen dat we van start kunnen gaan.”

Kortrijkse Heerweg-N36

Het project Kortrijkse Heerweg-N36 behelst de heraanleg van het kruispunt. “De heraanleg gebeurt voornamelijk in het kader van de veiligheid,” aldus Bert Schelfhout. “Het kruispunt wordt conflictvrij ingericht door de verlenging van de linksafstroken op de N36. Er wordt ook een afslagstrook bij gemaakt op de westelijke tak van de Kortrijkse Heerweg. Het gaat om de heraanleg van de bestaande weg en fietspaden, de aanleg van voetpadzones en de inbuizing van een gracht. Het project wordt gepland in twee fasen waarbij met een doorsteek zal worden gewerkt over de andere rijstrook. De werken zullen naar schatting vier maanden in beslag nemen. Afhankelijk van de aannemer hoopt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) de werken te kunnen starten midden 2021.”

Kruispunt Belgiek

“Over het kruispunt Belgiek is al veel inkt gevloeid. Nu er budget voorzien is, is er meer zekerheid dat we de aanleg kunnen starten. Er was een moeilijkheid omdat er ook aan het op- en afrittencomplex van de E17 in Waregem werken moeten gebeuren om de veiligheid te verhogen. Dat kon tot uitstel voor de Belgiek zorgen. In overleg met het AWV is er nu een piste uitgewerkt waarbij we beiden kunnen combineren.”

“De heraanleg van het kruispunt zal in vier fasen verlopen. Tijdens de uitvoering van fase 1 zou AWV doorgaand verkeer mogelijk willen maken in beide richtingen. Op die manier kan het dossier Belgiek starten zonder het complex Waregem te belasten. Normaal zou dan bij het aangaan van fase 2 in het project Belgiek de bovenlokale omleiding mogelijk moeten zijn via het complex Waregem. Indien het project in Waregem vertraging oploopt, kan in Deerlijk ook eerst de derde fase aangelegd worden en dan pas fase 2. Door te faseren, tracht men de overlast te beperken voor de omliggende inwoners en de handelszaken zoveel mogelijk bereikbaar te houden. De aanleg van de vier fasen zal anderhalf jaar in beslag nemen.”

Videoboodschap

Door corona doet de minister geen bezoek ter plaatse. Daarom stuurde ze een videoboodschap naar schepen Bert Schelfhout. Beide partijgenoten kennen elkaar al enige tijd van in het Vlaams Parlement. “Ik had Lydia uitgenodigd om langs te komen om haar te kunnen aantonen dat we graag vaart zouden krijgen in het dossier Belgiek. Ook de Kortrijkse Heerweg kwam ter sprake. Door Corona is ze niet kunnen komen maar ik ben blij met het resultaat: er is budget, besluit schepen Bert Schelfhout. (DRD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier