Op twee weken vóór het einde van de legislatuur, koos de Vlaamse regering definitief voor een sluis op de plaats van de oude Visartsluis in Zeebrugge definitief vast. Daarmee komt een einde aan meer dan tien jaar wikken en wegen over een tweede volwaardige toegang tot de achterhaven.

De voorkeur voor een nieuwe Visartsluis blijft dus behouden na de periode van openbaar onderzoek. Tussen 21 januari en 22 maart werden maar liefst 750 bezwaarschriften ingediend. Lokale actievoerders gaven de voorkeur aan een nieuw sluizencomplex in het Verbindingsdok. Dit is verder weg van de woonwijken maar volgens de voorbereidende studie van de Vlaamse regering zou het prijskaartje het dubbele bedragen van de 1 miljard euro voor een nieuwe Visartsluis.

Het voorkeursbesluit wordt nu voor advies voorgelegd aan de Raad van State. Die heeft 30 dagen de tijd heeft om te oordelen of alles volgens de regels verliep. Pas daarna kan de Vlaamse regering het voorkeursbesluit definitief vastleggen en de procedure voor het ontwerp en de vergunningen opstarten.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois noemt de investering levensnoodzakelijk voor de haven van Zeebrugge als motor van de (West-)Vlaamse economie. "De haven levert meer dan 10.000 directe en 10.000 indirecte jobs en er zijn 400 bedrijven actief. Met de bouw van een tweede toegang naar de achterhaven is de toekomst van Zeebrugge verzekerd."

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts voorziet een actieprogramma met milderende maatregelen. "We besteden bijzonder aandacht aan de bewoners en bedrijven die voor de bouwwerken onteigend moeten worden, maar hebben ook oog voor de andere omwonenden. Daarom duiden we provinciegouverneur Carl Decaluwé aan om het verdere traject permanent te begeleiden. Zo zal iedereen rechtstreeks betrokken worden bij de praktische uitwerking van de werken en de begeleidende maatregelen op het vlak van bijvoorbeeld geluidsoverlast en uitstoot."

(RJ)