Vlaamse premie voor restauratie Oostendse reddingsboot Watson 3

In oktober 2019 kwam de Watson 3 vanuit Zeebrugge in de Oostendse haven aan.©Peter Maenhoudt Peter Maenhoudt
In oktober 2019 kwam de Watson 3 vanuit Zeebrugge in de Oostendse haven aan.©Peter Maenhoudt Peter Maenhoudt
Redactie KW

Vlaams minister van Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele (N-VA) kent 266.926 euro toe voor de totaalrestauratie van de Watson 3 Oostende, een naoorlogse reddingsboot uit 1948.

“Dit beschermde schip is een mooi voorbeeld van hoe reddingsboten werden ingezet voor de steeds toenemende activiteiten op zee. Door de groeiende visserij, het vervoer van mensen en goederen en het kusttoerisme moest de veiligheid op zee ook verzekerd worden”, zegt minister Diependaele. “De Watson 3 is zowel wetenschappelijk als historisch interessant. Ook haar industrieel-economische en sociaal-culturele waarde mogen we niet uit het oog verliezen. Het schip zal na restauratie bezocht kunnen worden.”

Met de premie zal de eigenaar, de vzw Restart, de boot volledig restaureren om de authenticiteit van het schip te garanderen. De boot wordt opnieuw vaarklaar gemaakt en ontsloten voor het grote publiek op een sociaal maatschappelijk geïntegreerde manier.

De Watson 3 werd vlak na de Tweede Wereldoorlog gebouwd. Dit naoorlogs type reddingsboot werd uitgerust met twee dieselmotoren, een evolutie die was ingezet in de jaren 1930. Ook andere infrastructuur, zoals de stroomgenerator en de elektrische uitrusting, de verswaterkoeling en de mechanisch aangedreven kaapstander, zijn representatief voor de technische evolutie van de uitrusting bij reddingsboten.

Beschermd varend erfgoed

“In 2011 hebben we het reddingsschip beschermd als varend erfgoed”, aldus minister Diependaele. De historische waarde van het schip vloeit voort uit de rol die het speelde als reddingsboot aan de kust. De industrieel-archeologische waarde is afkomstig van het type reddingsboot, uitgerust met twee dieselmotoren.”

Het schip heeft ook een wetenschappelijke waarde, die voortkomt uit het weloverwogen gebruik van hout als bouwmateriaal, de onzinkbaarheid, het zelf oprichtend vermogen, de organisatie aan boord en het plaatsen van de schroeven in een tunnel ter verbetering van de voortstuwing. Omdat reddingsdiensten in verband staan met de toename van aan de zee verbonden activiteiten zoals de visserij, het vervoer van mensen en goederen en de kustrecreatie, heeft het schip ook sociaal-culturele waarde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier