Tijdens de lockdown lag het toerisme in Ieper, net als overal elders, volledig stil. In juni kon het toerisme door de versoepelingen heel voorzichtig op gang komen, maar er werd vooral uitgekeken naar juli en augustus. Samen met Westtoer en Toerisme Vlaanderen trokken Toerisme Ieper en de Ieperse musea alle registers open voor het promoten van het ruime aanbod bij potentiële bezoekers. De focus lag hoofdzakelijk op Vlaanderen. Uit de resultaten blijkt dit behoorlijk goed geslaagd te zijn.
...

Tijdens de lockdown lag het toerisme in Ieper, net als overal elders, volledig stil. In juni kon het toerisme door de versoepelingen heel voorzichtig op gang komen, maar er werd vooral uitgekeken naar juli en augustus. Samen met Westtoer en Toerisme Vlaanderen trokken Toerisme Ieper en de Ieperse musea alle registers open voor het promoten van het ruime aanbod bij potentiële bezoekers. De focus lag hoofdzakelijk op Vlaanderen. Uit de resultaten blijkt dit behoorlijk goed geslaagd te zijn."Het In Flanders Fields Museum moest zijn capaciteit beperken door de coronamaatregelen. Er waren tijdens de zomer geen groepsbezoeken. Toch werden er in juli 13.275 en in augustus 12.825 bezoekers geteld", vertelt Dimitry Soenen, Schepen voor Musea. "Met deze aantallen halen we ongeveer 67 procent van het bezoekersaantal van 2019. Gezien de omstandigheden is dat een zeer goed resultaat. Het Yper Museum verwelkomde 3.690 bezoekers over de twee zomermaanden. Dat is zelfs 81 procent in vergelijking met zomer 2019". Bijna 85 procent van de bezoekers waren Vlamingen. De resterende 15 procent werd verdeeld over bezoekers uit Nederland, aangevuld met Fransen, Duitsers, een klein aantal Britten en bezoekers uit Brussel en Wallonië.""Het aantal bezoekers aan de dienst toerisme wordt eveneens geregistreerd. Daaruit blijkt dat er in juli 25 procent minder bezoekers waren dan in juli 2019 en in augustus een daling van 36 procent", aldus Diego Desmadryl, schepen voor Toerisme. "Je kunt deze percentages ook anders bekijken. In juli 75 procent en in augustus 64 procent ten opzichte van 2019. We hadden op voorhand zeker deze aantallen niet verwacht. Dat we zo goed gescoord hebben bij bezoekers uit eigen land, bevestigt ons vermoeden dat er voor het Ieperse toerisme nog groeimogelijkheden zijn binnen de landsgrenzen en dat de twee nieuwe campagnes die we voorstelden in maart effect hebben gehad. 'Citytrieper' en 'Fietsen vanuit Ieper' zijn vooral gericht op binnenlands toerisme en dat heeft nu al een eerste keer zijn vruchten afgeworpen. We mogen natuurlijk de Britse markt niet uit het oog verliezen, maar het potentieel in eigen land en Nederland willen we in de toekomst maximaal benutten. De dagelijkse Last Post trok afgelopen zomer ook veel bezoekers - ondanks de beperkingen - en dat waren vooral bezoekers uit eigen land".De zeer ruime online campagnes hebben hun vruchten afgeworpen. Het meest succesvol was de campagne 'Fietsen vanuit Ieper'. De focus lag deze zomer enkel op de recreatieve fietsers. Op deze website werden niet minder dan 30.000 paginaviews geteld, waarvan bijna 17.000 vanuit de advertenties. In 2,5 maanden registreerden 1.400 personen zich voor een nieuwsbrief en werd de infobrochure 2.800 keer gedownload. Het aantal bezoekers aan de website van Toerisme Ieper lag in de zomermaanden globaal beduidend hoger dan in 2019.Bij de Ieperse logiessector zijn de resultaten zeer uiteenlopend. Een globale bezettingsgraad kan onmogelijk gegeven worden. Sommige logiesverstrekkers scoorden deze zomer goed tot zeer goed. Voor anderen was de zomer minder goed, maar dat had vooral te maken met het soort bezoekers, m.n. vooral individuelen en gezinnen, maar ook met de opgelegde coronamaatregelen. In alle segmenten werd een zeer grote stijging van Belgische klanten genoteerd. De meeste logiesverstrekkers haalden een beter resultaat dan ze verwacht hadden, met uitzondering van het groepslogies."De focus ligt vanaf nu op het najaar. Een periode waarin Ieper en de Westhoek eveneens heel aantrekkelijk zijn als bestemming", vervolgt schepen Desmadryl. "De zomermaanden hebben aangetoond dat alle toeristische spelers op een adequate manier met de maatregelen omgaan en er meer dan klaar voor zijn om de bezoekers te verwelkomen. Een nazomertje is ideaal om de streek met de fiets te verkennen en bij regenweer is er veel te zien en te beleven in de musea".