VIVES-studenten drukken fascinatie voor het duistere uit in Brugse Magdalenakerk

Studenten plastische opvoeding Hogeschool VIVES campus Brugge exposeerden: vlnr. Hylke Declercq, Marliese Breye, Charlotte Overstraete en Gunnar De Moor. © Davy Coghe
Redactie KW

Afgelopen weekend kon je in de Brugse Magdalenakerk terecht voor de tentoonstelling ‘Nicto Historia’. Vier studenten Plastische Opvoeding van de Hogeschool VIVES campus Brugge presenteerden in het koor en de zijgangen van de kerk beeldend werk dat verwijst naar het duistere. Hierbij integreren ze verschillende beeldende disciplines, zoals schilder- en tekenkunst, grafiek, ruimtelijk werk en 3D.

De vier afstuderende studenten komen uit Brugge (Hylke Declercq), Knokke-Heist (Charlotte Overstraete), Kortrijk (Marlise Breye) en Oudenaarde (Gunnar De Moor). Elk academiejaar werken de derdejaars van de richting Plastische Opvoeding van de Hogeschool VIVES campus Brugge een expositie uit. Het is pas voor de tweede keer dat ze die buiten hun campusgebouw presenteren. “Onze leerkracht Religie, Zingeving en Levensbeschouwing wees ons op de mogelijkheden van de Magdalenakerk”, zegt Hylke Declercq.

Fascinatie én angst voor het duistere

Voor hun expositie schoven de studenten de nogal bevreemdende titel ‘Nicto Historia’ naar voren. Dit verwijst enerzijds naar een fascinatie of angst voor het duistere. Anderzijds symboliseert dit een buitengewone bewondering voor het verleden en het historische, zoals belangwekkende gebeurtenissen, verhalen, mythen alsook de geschiedenis van de beeldende kunst.

“Voor een schilderij heb ik me gebaseerd op Prometheus, een figuur uit de Griekse mythologie, terwijl ik me voor mijn grafisch werk liet inspireren op een Noorse mythe over de levensboom”, doet Declercq uit de doeken. “Dit voerde ik uit in een variant op de Japanse drukstijl.”

Repressie

Charlotte Overstraete stelt het vrouwelijke centraal en heeft daar een goede reden voor. “Doorheen de geschiedenis kwam de vrouw vaak in verdrukking en daar geef ik uitdrukking aan”, aldus Overstraete, die in een lichtwerk dat geen titel draagt gebruik maakt van onder meer metalen en verlichting. “Als het licht erop schijnt, zie je in de schaduw het silhouet van een vrouw.” Extreem en heftig zijn twee gevoelswaarden die de Knokse in zelfportretten investeert.

Ook in het werk van Gunnar De Moor komt repressie aan de oppervlakte. “Ik heb een werk gemaakt van een homokoppel. Aan de ene zijde houden ze elkaars handen vast, aan de andere kant zie je dat ze hiervoor in elkaar geslagen werden”, vertelt De Moor, die ook een werk creëerde rond Medusa, een monsterlijke figuur uit de Griekse mythologie, en één rond oude piratenkooien.

Marlise Breye focust op het bestaan van de Cubaanse guerillaleider Che Guevara. Zijn beeltenis drukte ze in meerdere vakjes. Hiervoor maakte ze gebruik van de techniek van droge naald op plexiglas. (SVV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier