VIVES-docent Wim Konings: “Gedragscode bij events om veiligheidsrisico’s uit te sluiten”

Wim Konings: "23.000 abonnés krijg je niet in stadion." (foto gf)
Redactie KW

“De evenementensector krijgt een gedragscode en een wetenschappelijke Event Risico Analyse Matrix (ERM) die het veiligheidsrisico in kaart brengen”, zegt Wim Konings, docent event- management aan de richting sport- en cultuurmanagement bij Vives Hogeschool, campus Brugge.

“Een matrix brengt aan de hand van een aantal parameters (zoals herkomst bezoekers, afstand….) het veiligheidsrisico van een evenement in kaart. De gedragscode geeft de veiligheidsmaatregelen en richtlijnen aan die moeten genomen worden voor elk type evenement”, stelt Wim Konings.

“Van zodra de matrix klaar is, kunnen evenementen opgestart worden waarin de veiligheid wordt gegarandeerd. Bijvoorbeeld een voetbalmatch in het Jan Breydelstadion voor 2.000 man. Ik vrees dat Club Brugge het komend seizoen zonder publiek zal moeten voetballen, tenzij er snel een vaccin of een andere oplossing komt. Spelen in een leegstadion is niet leuk. Maar met 24.000 abonnees kan je niet selectief werken en beslissen om voor elke match via een beurtrol een deel van de fans toe te laten.

Fikse tik

Voor kleinschaligere sportwedstrijden zie ik dat de gemeenten zich creatief tonen en een en ander toelaten, als de anderhalve meter afstand kan gerespecteerd worden. Op cultureel vlak, zeker voor de pop-, de dance- en de rockscène ligt de situatie moeilijk. Ik boek in bijberoep internationale artiesten en verneem dat veel buitenlandse bands hun tournees uitgesteld hebben naar het tweede en het derde kwartaal van 2021. Minder toeschouwers toelaten is voor vele kleine concertorganisatoren niet rendabel. De grote spelers zijn verzekerd voor de geschrapte concerten, ze konden overmacht inroepen. Gelukkig is de culturele sector erg creatief. Er zijn online concerten, straattheater lijkt mij wel mogelijk op plekken waar je voldoende afstand kunt houden. De sector heeft een fikse tik gekregen, maar ik zie de toekomst positief in. Uit deze crisis ontstaan nieuwe ideeën en concepten. De mensen zijn ook hongerig naar festivals, concerten en theater. Maar ik verwacht dat de culturele sector zich pas midden volgend jaar volledig zal hersteld hebben.” (SVK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier