Vijf jonge ingenieurs testen zonnewagen voor wedstrijd in Zuid-Afrika

Het team met zittend Romanie Cnockaert en rechtstaand van links naar rechts Emiel Van Praet, Paul Vanhemeldonck, Raf Sevenants en Ruben Vanacker. © EF
Redactie KW

In Nieuwkerke kwam vandaag het Agoria Solar Team hun zonnewagen testen waarmee ze in februari 2021 deelnemen aan de Sasol Solar Challenge in Zuid-Afrika. De testen gebeurden op de recent aangelegde weg aan het bedrijf Clarebout Potatoes. “We rijden een dag lang helling op en helling af en berekenen bij iedere rit het aantal energie dat we daarvoor nodig hebben.”

In het team van vijf jonge ingenieurs zit ondermeer Romanie Cnockaert uit Wervik. “Hier testen op de weg die door het bedrijf van mijn pa werd aangelegd heeft toch wel een speciaal gevoel. Verder is Clarebout Potatoes één van onze sponsors.”

Tijdens de testritten wordt geprobeerd om een constante snelheid van 60 tot 70 kilometer per uur te behalen. “Ook in de afdaling. Daar moeten we zeker deze snelheid kunnen aanhouden, sneller gaan zou betekenen dat we van de weg gaan. Deze zonnewagen weegt dan ook maar 130 kilogram. Deze morgen hadden we op de helling vanuit de Seulestraat nog niet de gewenste snelheid behaald en haalden amper 40 kilometer per uur. Tussen de middag zaten we samen om de nodige berekeningen te maken om die snelheid op te drijven.”

Het Agoria Solar Team is een jong team dat de grenzen van de technologie wil aftasten en een wagen wil ontwerpen die bijdraagt aan de toekomst van duurzame mobiliteit. “Naast meewerken aan een groene toekomst, is het ons doel om zonnewagens te ontwerpen die races kunnen winnen.” En races winnen deed het team. In 2019 werden ze in Australië wereldkampioen. “Met de zonnewagen doorkruisten we de woestijn over een afstand van 3021 kilometer.”

Van Kaapstad naar Pretoria

In Zuid-Afrika worden onder heel andere omstandigheden geracet. “We starten in Kaapstad en volgen de kustlijn om uiteindelijk na 8 racedagen in Pretoria aan te komen. De omstandigheden zullen heel anders zijn dan in Australië. Het is verder ook een andere wedstrijdformule waarbij het de bedoeling is de meeste kilometers af te leggen met de zonnewagen. Het is een race met segmenten, waarbij de totale afgelegde afstand belangrijker is dan de snelste zijn. We hopen met 4000 kilometer ook deze wedstrijd naar onze hand te zetten.”

In Nieuwkerke werd de Blue Point alvast getest met het oog op het heuvellachtig terrein in Zuid-Afrika. De Blue Point is de achtste Belgische zonnewagen. Ze is gebouwd door een team van 19 ingenieursstudenten, die meer dan 15 maanden lang de wagen hebben getekend, gebouwd en getest. Een eerste doel was de overwinning behalen in Australië wat gelukt is, een tweede doel is het podium halen in Zuid-Afrika.

“Daarvoor moet niet alleen de wagen top zijn maar ook wij, de piloten. We wisselen gedurende de race voldoende af maar de momenten dat we in de wagen zitten moeten we conditioneel sterk genoeg zijn om de wagen op de juiste snelheid te houden. Vandaar dat we ook allen actief sporten als voorbereiding op de race.”

(MD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier