Vierstemmig Forlana Consort brengt leerlingen vijfde leerjaar in middeleeuwse sferen

Elien Cardon (sopraan), Chantal Depaemelaere (alt), Frederik Cardon (tenor) en dirigent Wouter Bossaer (bas) brengen meerstemmige renaissance muziek voor de leerlingen van de vrije basisschool in de Sint-Antoniuskerk. © gf
Redactie KW

Vier zangers van het projectkoor Forlana Consort waren te gast in de Sint-Antoniuskerk. Via renaissance en barokmuziek katapulteerden zij met hun verschillende zangstemmen de leerlingen van de vrije basisschool in Ingooigem naar de middeleeuwen.

Een drietal weken geleden had Frederik Cardon, tenor van Forlana Consort, een gesprek met meester Davy Dewaele van het vijfde leerjaar van de vrije basisschool in Ingooigem. “Meester Davy vertelde mij dat hij naar de kerk zou uitwijken wegens de coronamaatregelen en daar tot eind juni zou lesgeven”, vertelt Frederik. “Ons koor gebruikte de voorbije jaren de kerk talrijke keren om te repeteren en ik vertelde de meester over de prachtige akoestiek in het kerkgebouw. Daarop volgde snel het voorstel om dat aan de kinderen van zijn klas te demonstreren.”

Forlana Consort is een projectkoor dat opgericht werd in 2003 en onder leiding staat van Wouter Bossaer uit Elst. Op aanvraag stellen zij een programma samen en brengen dit met een bezetting die kan variëren van 4 tot 32 zangers al naargelang de opdracht. Meestal zingen ze met een bezetting van 6 tot 12 personen. Forlana is de naam van een oude Italiaanse volksdans en Consort betekent musicerend gezelschap.

Ontvoerd

“Met vier zangers, onder wie mijn zoon en dochter uit Vichte, stelden we een kwartet samen bestaande uit een sopraan-, alt-, tenor- en basstem”, vertelt alt Chantal Depaemelaere, die in Deerlijk woont. “We kozen voor een vierstemmig programma met een afwisseling tussen wereldlijke en geestelijke muziek, dus leuke liedjes en Latijnse liederen, waarbij de verbeelding van de leerlingen geprikkeld werd.”

“Met Contrappunto bestiale van Banchieri gingen we van start waarbij Elien de koekoek, Frederik de hond en ik de rol van kat vertolkte terwijl Wouter de baslijn zong. Daarna was het In te domine spiravi van Josquin Desprez aan de beurt. De leerlingen waren extra geboeid door de verhalen die we erbij vertelden zoals het gegeven dat in die tijd enkel de jongens gekozen werden om te zingen in toonaangevende koren. Zo werden de beste knapen zelfs ontvoerd tot in Italië en was Deprez een heel goede componist die aan het hof werkte en ook bij paus te gast was.”

“De meerstemmigheid legden we uit aan de hand van een deel van het Hallelujah uit de Messiah van Händel door elke stem solo aan bod te laten komen en de toonhoogte met de hand visueel te laten meevolgen”, vervolgt Chantal. “Om te tonen dat we alle vier iets verschillend zongen, accentueerden we dit met de handtrom en de tamboerijn. De kinderen lieten we over de middeleeuwen vertellen aan de hand van het drinklied Tourdion uit 1530. Dat er tussen de jaren 500 en 1500 de eerste kastelen gebouwd werden waarbij ridders oorlogen uitvochten door steekspelen, de ridderopleiding reeds begon aan 5 à 6 jaar, heksen op de brandstapel terecht kwamen, de eerste ommuurde steden en kathedralen gebouwd werden terwijl de pest de ronde deed en er uitvindingen als de boekdrukkunst, het uurwerk en het kanon waren, passeerde allemaal de revue.”

Achteraf stelden de leerlingen uitgebreid vragen. “Buiten het feit dat iemand wilde weten hoe oud we precies waren, hoorden we veel gerichte vragen”, lacht Chantal. Ook meester Davy merkte op dat de kinderen opvallend aandachtig waren, zeker omdat dit tijdens het laatste lesonderdeel doorging. (GV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier