Vier West-Vlaamse scholen halen Europees STEM-label binnen

© Voka West-Vlaanderen
© Voka West-Vlaanderen
Philippe Verhaest

Athena Heule, Sint-Rembert Torhout, RHIZO College Zwevegem en Prizma Campus VTI Izegem mogen zich vanaf nu een European STEM School noemen. Daarmee wordt het belang van wetenschappelijk gericht onderwijs verder benadrukt. Het project wordt gesteund door het Regionaal Technologisch Centrum West-Vlaanderen, de provincie en Voka West-Vlaanderen.

STEM is een Engels acroniem voor Science, Technology, Engineering and Mathematics . Daarmee wordt de verzameling van academische gebieden omtrent exacte wetenschap, technologie, ontwerp en toegepaste wiskunde omschreven en won de laatste jaren alleen maar aan populariteit.

“Om toekomstige uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, is kwalitatief STEM-onderwijs van groot belang”, zegt Bert Mons, gedelegeerd bestuurder van Voka West-Vlaanderen. “Onze bedrijven hebben nog aan een gekwalificeerde uitstroom van dergelijke profielen.”

Om die ambitie kracht bij te zetten, stapten vier West-Vlaamse scholen – Athena Heule, Sint-Rembert Torhout, RHIZO College Zwevegem en Prizma Campus VTI Izegem – in een project van het Regionaal Technologisch Centrum West-Vlaanderen, de provincie en Voka West-Vlaanderen. Met een European STEM School-label tonen die dat er kwalitatief STEM-onderwijs in onze provincie aanwezig is.

 ©LUDO-OSTIJN LOO
©LUDO-OSTIJN LOO

Het label werd behaald aan de hand van 21 criteria die het European Schoolnet – een netwerk van 32 Europese ministeries van Onderwijs – heeft opgesteld. “Die omvatten onder andere een goeie infrastructuur, gekwalificeerde leerkrachten en contacten met bedrijven, kenniscentra en hoger onderwijs”, klinkt het. “Het traject zorgt ervoor dat scholen met een andere blik naar hun vertrouwde werking kijken en nadenken over hun STEM-aanpak. Maar dit verhaal stopt niet bij het behalen van het label. We willen de samenwerkingen tussen onze ondernemingen en de scholen versterken en werken verder aan de kwaliteit van het STEM-onderwijs aan de hand van een actieplan. Daarom wordt er een lerend netwerk uitgerold tussen scholen en bedrijven.”

Digitale escape room, drone programmeren…

Daan Terryn van Prizma Campus VTI Izegem is in de wolken met het label. “Wij zetten al een achttal jaar op STEM in en zien dat als een specifieke manier van lesgeven over alle richtingen heen”, duidt hij. “STEM focust op ervaringsgericht leren en actief zoeken naar oplossingen, in combinatie met het opbouwen van uitvoerende capaciteiten. Het grote voordeel is dat STEM alles veel concreter maakt. En dat geeft onze leerlingen vaak een enorme boost.”

In Athena Heule bouwen leerlingen via STEM bijvoorbeeld een eigen digitale escape room, ontwerpen ze een kamer of leren ze een drone programmeren. “Wij geloven sterk in de meerwaarde”, valt Geert Blomme, technisch adviseur van Athena Heule in. “Dit label is een perfecte maatstaf en laat ons toe om objectief en kritisch naar ons eigen onderwijs te kijken. We streven ernaar om, net zoals in de Verenigde Staten, een volledig STEM-ecosysteem op poten te zetten waar onderwijs en bedrijven elkaar vinden en steunen.”

Iets wat ook West-Vlaams gedeputeerde van Onderwijs Sabine Lahaye-Battheu onderschrijft. “Deze vier scholen engageren zich om nog verder te werken aan hun aanbod en infrastructuur. Deze vier scholen zijn nog maar de start, want de volgende schooljaren rollen we dit project verder uit. Het doel is om West-Vlaamse jongeren zoveel mogelijk kansen te bieden op de arbeidsmarkt en de ongekwalificeerde uitstroom zo klein mogelijk te houden. STEM is perfect om leerlingen goesting te doen krijgen in een wetenschappelijke richting en hun talenten volledig te laten ontplooien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier