Beide buitenlandse reizen kaderen volgens adjunct-directeur van het Onze Lieve Vrouwe-instituut Chris Van Echelpoel in Erasmus+, een tweejarig Europees project dat focust op kwaliteitszorg binnen het onderwijs. "Ook vorig jaar mochten al vier personeelsleden hun horizon verbreden in Malaga", vertelt Chris Van Echelpoel. "Voor dit schooljaar konden we ons kandidaat stellen voor twee buitenlandse reizen voor telkens twee leerkrachten. Naast onze school tekenden nog 28 andere basis- en secundaire scholen in op dit project. Uit elke school mogen vier leerkrachten op buitenlandse missie, naar verschillende Europese bestemmingen. Onze school gaat in het eerste semester richting Wales en in het tweede semester naar Zweden. Ongetwijfeld zullen er boeiende contacten gelegd worden. Het hoofddoel is echter om aan 'job shadowing' te doen. Dat wil zeggen dat de leerkrachten zich laten inspireren in een aantal scholen die pionier zi...

Beide buitenlandse reizen kaderen volgens adjunct-directeur van het Onze Lieve Vrouwe-instituut Chris Van Echelpoel in Erasmus+, een tweejarig Europees project dat focust op kwaliteitszorg binnen het onderwijs. "Ook vorig jaar mochten al vier personeelsleden hun horizon verbreden in Malaga", vertelt Chris Van Echelpoel. "Voor dit schooljaar konden we ons kandidaat stellen voor twee buitenlandse reizen voor telkens twee leerkrachten. Naast onze school tekenden nog 28 andere basis- en secundaire scholen in op dit project. Uit elke school mogen vier leerkrachten op buitenlandse missie, naar verschillende Europese bestemmingen. Onze school gaat in het eerste semester richting Wales en in het tweede semester naar Zweden. Ongetwijfeld zullen er boeiende contacten gelegd worden. Het hoofddoel is echter om aan 'job shadowing' te doen. Dat wil zeggen dat de leerkrachten zich laten inspireren in een aantal scholen die pionier zijn op vlak van kwaliteitszorg. De interesse onder onze leerkrachten was groot: maar liefst 10 leerkrachten stelden zich kandidaat. Op basis van een schriftelijke motivatie kozen we hieruit de vier best passende profielen. Bij de selectie zorgden we zo veel mogelijk voor een evenwichtige verspreiding over de verschillende vakgroepen heen. Bij de eerstkomende projecten krijgen de overige zes kandidaten nu voorrang. In 2020 start namelijk een nieuwe, deze keer zesjarige, ronde met nieuwe buitenlandse initiatieven."Binnen enkele weken trekken leerkrachten Nancy De Smet (49) uit Tielt en Hilde Jonckheere (48) uit Brugge richting Wales. Nancy studeerde Germaanse talen en staat al 25 jaar in het onderwijs, waarbij ze momenteel Nederlands geeft. Hilde studeerde bachelor lager secundair onderwijs Engels, geschiedenis en economische wetenschappen en is momenteel aan haar 29ste jaar van haar onderwijsloopbaan toe. "Van de twee bestemmingen ging onze voorkeur sowieso naar Wales uit", klinkt het bij beiden. "Allebei studeerden we Engels en het Verenigd Koninkrijk boeit ons dan ook erg. Ook kozen we voor het project in Wales omwille van het thema 'verantwoordelijkheid'. De laatste jaren evolueert de lespraktijk steeds meer in de richting van differentiëren (lesgeven op maat van elke individuele leerling, red.) en de leerlingen onder begeleiding zelf het initiatief laten nemen in hun leerproces. Hierbij zijn we benieuwd naar methodes om zwakke leerlingen te motiveren, maar evengoed om sterkere leerlingen extra uit te dagen." Toen ze zelf studeerden stonden langdurige buitenlandse leerprojecten nog in hun kinderschoenen. Nancy werkte wel mee aan enkele projecten bij de universiteit van Nijmegen. Ook Hilde ging tijdens haar studies twee weken op stage naar Sittingbourne. Als leerkracht volgde ze ook de 14-daagse nascholing in Saffron Walden die de onderwijsinspectie indertijd nog organiseerde tijdens een schoolvakantie. Zowel bij Nancy als bij Hilde stond Wales nog op hun verlanglijstje. "Vooral de natuur spreekt ons aan. Daarnaast is de geschiedenis er nog duidelijk aanwezig in de forten, kastelen, abdijen en grafheuvels. Hoewel we het allebei niet spreken, intrigeert de taal, het Welsh, ons tot slot enorm."In het tweede semester, van 10 tot en met 16 mei, zullen leerkrachten Leen Essel (38) uit Veurne en Katrien Wemaere (53) uit Poperinge een aantal Zweedse scholen gaan verkennen. Leen studeerde pedagogie en geeft al een tiental jaar de vakken 'pedagogie en psychologie' en 'integrale opdrachten'. Bij Katrien, die toegepaste economische wetenschappen studeerde, wijst de teller ondertussen haar 33ste schooljaar aan. Aan het OLVi geeft ze de vakken bedrijfseconomie en recht. "Tijdens mijn studies kreeg ik al de kans om op Erasmus te gaan", opent Leen. "Toen had ik echter nog een extra duwtje nodig om dit aan te durven. Zoveel jaar later doet de gelegenheid zich nu voor om alsnog deze kans te grijpen. Een andere reden waarom ik heel graag op buitenlandse reis wil, is uiteraard omdat ik veel interesse heb in andere culturen." Met het project hoopt Katrien dan weer een andere horizon te kunnen verkennen. "Met de uitwisseling die we met Barvaux op poten zetten, ervoer ik hoe leerrijk het is om over een (taal)grens heen te gaan kijken naar de aanpak van collega's", legt Katrien uit. "Vooral rond vakgroepwerking hoop ik in Zweden te zien hoe het eraan toegaat. Ook een platform als de schoolraad, waar ik zelf lid van ben, wil ik in Zweden graag toetsen aan de praktijk. Tijdens mijn loopbaan als leerkracht deed ik al twee binnenlandse stages. Hierbij mocht ik telkens twee weken in een bedrijf meedraaien, namelijk bij Bell Telephone in Antwerpen en bij Ernst & Young in Roeselare." (SVW)