"Ik hoop dat ik nooit volwassen word", zei ze vorige week nog in een filmpje op Instagram. Elodie Gabias is 22 en heeft meer dan 70.000 volgers op de sociale netwerksite. "Als ik daarbij stilsta, is dat eigenlijk wel straf, niet?" Toch ging ze niet bewust op zoek naar 'populariteit' toen ze als tiener in Waregem begon te experimenteren met Instagram. "Ik postte net als alle anderen typische tienerfoto's met mijn vriendinnen. Twee jaar geleden maakte ik een grappig filmpje met mijn vriendin Hélène. En dat kwam terecht bij een aantal mensen die zelf een redelijk groot bereik hebben. Vanaf dan ging het hard. Voor ik het wist had ik meer dan 10.000 volgers."
...

"Ik hoop dat ik nooit volwassen word", zei ze vorige week nog in een filmpje op Instagram. Elodie Gabias is 22 en heeft meer dan 70.000 volgers op de sociale netwerksite. "Als ik daarbij stilsta, is dat eigenlijk wel straf, niet?" Toch ging ze niet bewust op zoek naar 'populariteit' toen ze als tiener in Waregem begon te experimenteren met Instagram. "Ik postte net als alle anderen typische tienerfoto's met mijn vriendinnen. Twee jaar geleden maakte ik een grappig filmpje met mijn vriendin Hélène. En dat kwam terecht bij een aantal mensen die zelf een redelijk groot bereik hebben. Vanaf dan ging het hard. Voor ik het wist had ik meer dan 10.000 volgers.""Ik was altijd al een beetje een rare. Maar toen ik de stap zette van het middelbaar naar het hoger, viel de groepsdruk helemaal weg. Ik had het gevoel dat ik in Gent helemaal mezelf kon zijn." Met als slagzinnen 'Het leven is mooi' en ook 'No shame' koos Elodie definitief de richting van maffe foto's vol zelfrelativering. Ze maakt het hip om allesbehalve hip te zijn. "Dat mijn account werkt, ligt aan het feit dat ik anders ben dan de meesten. Allez, dat hoop ik toch. Als ik denk aan een influencer dan zie ik een gemaquilleerd poppemieke dat poseert met een sjakoske. Zo wil ik absoluut niet zijn. Ik hoop dat mensen mij volgen omdat ik echt ben."Toch is Elodie absoluut een influencer. In die zin dat ze jongeren beïnvloedt. Elodie staat voor body positivity, je goed voelen in je vel. Ze laat online zonder problemen haar dubbele kin zien of ze steekt ongegeneerd pingpongballetjes of uno-speelkaarten tussen de vetrolletjes van haar buik. Bij haar geen foto's van het zoveelste gezonde slaatje of een verse smoothie, maar liever kipnuggets van bij McDonald's of een vettige hamburger. Is het dan niet positief dat je een voorbeeld bent voor een hele generatie net om andere dingen dan make-up, kledij en kapsels? Is dat niet dé manier om influencer te zijn? "Misschien wel. Ik ben er ook wel trots op dat ik tegenover al mijn volgers de boodschap uitdraag: doe gewoon, wees jezelf. Ik post al mijn foto's en filmpjes 'in the moment'. Een idee komt en dan werk ik het uit. Ik ben niet iemand die met vijf verschillende outfits naar het strand gaat om andere foto's te kunnen posten op maandag, woensdag en vrijdag en dan nog twee in het weekend."Krijg je ook te maken met negatieve kritieken? "Tuurlijk wel. Mensen snappen het niet als ik mijn vetrolletjes laat zien. Ze vinden dat walgelijk en marginaal. Door sociale media denken sommige meisjes dat alleen superskinny normaal is. Ik ben niet dik, ik ben gewoon normaal. Ik heb dunne benen en een buikje. Maar op foto's overdrijf ik dat gewoon een beetje. Net zoals ik soms nekpijn heb om de perfecte dubbele kin-foto te nemen. Ik wil geen influencer zijn, eerder een vetrolmodel. Dat past me misschien nog het beste. Geloof me, ook bij mij werken bikinifoto's het best. Daarmee verzamel ik de meeste likes. Met vetrolletjes kan je supercreatief zijn", grinnikt ze. "Ik heb altijd veel gelachen, ik heb een zorgeloze jeugd gehad. Ik ben nooit onzeker geweest. Ik zou willen dat iedereen die luxe had om zonder de druk van die domme lichaamsidealen te leven. Ik kan echt niet klagen over haters die negatieve commentaren posten. Die horen er bij. Ik doe nu eenmaal soms choquerende dingen. Maar de positieve opmerkingen primeren absoluut. Ik krijg nog altijd meer positieve energie van volgers dan dat ik onderuit gehaald word door bittere mensen."Net als de influencers, waar ze absoluut niet mee vergeleken wil worden, krijgt Elodie af en toe voorstellen van bedrijven om hun producten in de kijker te zetten. "Soms ga ik daar op in. Maar alleen als het bij mij past. Ik wil in alle deals de vrijheid krijgen om mijn eigen creativiteit erin te leggen. Wie zit er te wachten op dat commerciële gedoe dat bij elke Instagrammer hetzelfde is? Daarom onderhandel ik ook over de voorstellen die ik krijg. Ik doe niet zomaar wat gevraagd wordt, maar probeer een compromis te zoeken. Dat is misschien niet altijd ideaal voor de merken, want zij willen meestal niet met een dubbele kin of een vinger in de neus geassocieerd worden.""Ik heb vorig jaar bijvoorbeeld een maffe roadtrip met Mentos gedaan waarbij we 100 opdrachten kregen en alles zelf mochten filmen. 't Was superzwaar, want we moesten zonder budget eten en overnachtingsplaatsen proberen regelen. Maar 't was een superavontuur. Die dingen had ik nooit meegemaakt zonder mijn bekendheid op Instagram. Het heeft al hele mooie deuren geopend, maar ik heb niet mijn carrièreplan vastgelegd met Instagram in het achterhoofd. Misschien raken de mensen mij binnenkort wel beu? In mijn ogen ben ik nog altijd het boerinnetje van Waregem dat een beetje dom doet op Instagram. Voor mij is het nog altijd puur plezier. Ik post ook echt niet elke dag iets. Het is niet de bedoeling dat het werken wordt."Elodie is net afgestudeerd als orthopedagoge, maar toch wil ze een andere richting uit. "Ik heb de richting uitgedaan, maar het lag me niet echt. Toch had ik eerst geen idee wat wel bij mij paste. Door mijn online ervaringen ben ik me meer gaan interesseren in de ruime communicatiewereld. Dus ben ik nu gestart met de opleiding communicatiemanagement aan Hogeschool Gent. Ik wil meer achtergrondkennis opdoen en wat aan mijn talen werken. Misschien ga ik later wel iets doen met communicatie, campagnes uitdenken, public relations of zo..."Denk je er soms bij na dat werkgevers later ook je Instagramprofiel gaan bekijken? "Niet echt. En dan nog? In het communicatiewereldje kennen de meesten mij ondertussen wel. En dat is net dànkzij Instagram. Dus voorlopig zie ik er niet echt nadelen in." Ook de ouders van Elodie volgen haar online bezigheden. "Ze steunen mij enorm. Maar soms vinden ze wel dat ik overdrijf. Snot, vetrollen... Ze weten dat ik de grens opzoek en spreken mij er af en toe over aan. Al zijn ze absoluut fier op mij, wij zijn een enorm warm gezin. Mijn vader werkt in Knokke. Daardoor hebben wij een huis in Kokke en in Waregem. Ik besef dat ik superveel geluk heb. Daarom wil ik ook elke dag genieten en alles uit mijn leven halen. De ouders van een vriendin raakten dit voorjaar betrokken in een zwaar ongeval. Dan besef je pas hoe snel je leven er helemaal anders kan gaan uitzien." Elodie heeft ook een 16-jarige broer. "Die vindt het vooral ambetant dat zijn vrienden en vriendinnen mij volgen." Krijg je je Instagramleven ook uitgelegd aan oma's en opa's? "Mijn opa is in maart gestorven. Ik heb hem ooit de app Instagram proberen uitleggen. Maar ik weet niet of hij het nut ervan snapte. Wat ik zelf op Instagram deed, dat heb ik hem nooit verteld. Hij ging dat niet aankunnen. Hij zou me zot verklaren."Haar volgers situeren zich vooral bij het jonge publiek. "Dat mensen van de generatie van mijn opa me aanspreken dat maakte ik nog niet mee. Ik vind het wel de max als mama's selfies komen vragen voor hun kinderen. Echt beestig. Maar als docenten dan weer een opmerking maken voor een hele aula, vind ik dat supergenant. Een docente is zelfs een selfie komen vragen op Pukkelpop. Ik werd knalrood."Mogen wij je nog vragen om een foto, Elodie? "Ja, hoor! Wat wil je? Dubbele kin, kroontje, crocs? Je zegt maar! Normaal is mijn haar wel mooier, hoor. Dat bleken was echt geen goed idee."