Verso Izegem maakt in mum van tijd complete switch: “Online of offline, service maakt het verschil”

Lieven Verbrigghe en dochter Janne, Lisa Vanhauwere en mama Hilde Verbrigghe: generatie twee en drie in de Verso, die ook klaar is voor de toekomst. © Frank Meurisse
Wouter Vander Stricht

Kledingszaak Verso in Izegem, die ook een vestiging heeft in Ieper, heeft in een mum van tijd een webshop uitgebouwd. “Toegegeven, wij waren tot nu toe niet echt mee in dat verhaal. Tot de coronacrisis toesloeg…”, opent Lieven Verbrigghe. In enkele weken tijd werden bergen werk verzet.

In Izegem is de Verso – en voorheen De Soldeur – een haast iconische zaak. “Onze ouders Gilbert en Mona begonnen in 1961 met hun zaak op de Grote Markt in Izegem, waar nu de Brasserie gevestigd is. In 1984 volgde de verhuizing naar de overkant naar de Marktstraat 9 en in 2001 werd de naamswijziging doorgevoerd van Soldeur naar Verso. In 2007 werd het winkelpand gevoelig uitgebreid met de inname van het huis ernaast, het vroeger huis van Raymond Werbrouck”, zeggen broer en zus Lieven en Hilde Verbrigghe.

Verso Izegem heeft ook een kleiner zusje in Ieper. “Gevestigd in de ouderlijke woning van onze moeder. Daar verkopen we enkel lingerie en nachtkledij”, gaat Lieven verder. “Maar ook die zaak konden we mee integreren in het verhaal.”

Lieven Verbrigghe: “Het enige wat je niet mag doen is bij de pakken blijven zitten”

De ‘fashionsector’ is ook als een van de hardste getroffen. “In het voorjaar is – net als bij onze collega’s – onze stock maximaal opgebouwd, tot er halfweg maart die lockdown kwam. Je eerste gevoel is dat je je wat wil verzetten daartegen, maar daarna word je snel met de realiteit geconfronteerd. Het enige wat je niet mag doen, is bij de pakken blijven zitten. Je mag niet achterover leunen.”

En dat deden ze ook niet. “Weet je”, verklapt Lieven nog als we op het punt staan te vertrekken, “ik heb de jongste weken nog nooit zo hard gewerkt. Ik word er ook ‘s morgens vroeg wakker van, je wil je zaak zo goed mogelijk blijven runnen.”

Welkom aan de nieuwe generatie

Hilde en Lieven zijn de tweede generatie Verbrigghe in de zaak, de derde generatie heeft ook al zijn intrede gedaan. Lisa Vanhauwere (dochter van Hilde) en Janne Verbrigghe (dochter van Lieven) zijn natuurlijk als twintigers helemaal mee met de sociale media. “Onze website was eigenlijk te basic. Maar daar hebben we nu op enkele weken tijd komaf mee gemaakt. We hebben van nul een webshop opgestart. Je moet weten dat we hier zowat 3.500 verschillende artikelen verkopen. Die moeten allemaal ingeput worden, al gebeurt dat semi-automatisch. Bovendien moesten we wat druk zetten op leveranciers om het nodige fotomateriaal te verkrijgen. En als dat niet lukte, dan namen we zelf maar de foto’s”, aldus nichtjes Lisa en Janne.

“Dankzij de webshop ontdekken onze Ieperse klanten nu ook het aanbod in Izegem”

De eerste dagen na de verplichte sluiting behielp men zich met Facebook en mail. “Toen kwamen er ook wat bestellingen binnen, maar nu de webshop sinds een week draait, hebben we al ruim 200 bestellingen genoteerd. Let op, dat is niet altijd evident. Soms weten de mensen hun eigen maat niet exact, maar ook hier hadden we al wat ervaring. Soms geven wij bijvoorbeeld naar mensen van wie de ouders in het rusthuis verblijven enkele pasmodellen mee, waar ze dan kunnen kiezen. Het is wat over en weer geloop, maar dat hoort bij de service”, stipt Hilde aan.

De bestelling worden ‘s morgens klaar gezet en in de namiddag gaat men op pad. “We doen hier nu alles zelf met de familie. In totaal werken we normaal met acht personen en ons vier, maar onze personeelsleden zijn economisch werkloos thuis op dit moment”, pikt Lieven weer in. “Zelf doe ik de regio Ieper. We hebben ook daar een zaak, die zich uitsluitend op lingerie en nachtkledij toespitst. Maar dankzij de webshop ontdekken onze klanten daar ook ons assortiment in Izegem.” Verso Izegem belevert vooral de wijde regio rond Izegem. “Wie online koopt, krijgt net als in de winkel de tien procent korting.”

Twintigers Lisa en Janne: “Jongeren shoppen anders”

Lisa en Janne wijzen er ook op dat hun generatie op een andere manier gaat shoppen. “Er wordt sowieso meer online besteld, maar er wordt ook daar gezocht. Dus als iemand ziet dat wij van een bepaald merk hier een kleedje in haar maat hebben, dan komen ze met plezier naar de winkel.”

Het offline verhaal is zeker nog niet afgeschreven. “Tuurlijk niet, wij zitten hier op een ideale locatie in Izegem, hebben onze eigen ruime parking. De mensen weten dat de keuze hier groot is, je vindt hier altijd wel je ding. Maar de ‘online poot’ zal na de coronacrisis behouden blijven. We zullen dan wel zelf de tijd niet meer hebben om alles rond te voeren, maar De Post is hier zowat een buur van ons. Een bijkomend voordeel is dat onze klanten in tijdens de coronacrisis kunnen blijven ‘lokaal kopen’ en niet moeten uitwijken naar buitenlandse webshops.”

Ondertussen maakt met zich in Verso Izegem en Ieper ook al op om de deuren op maandag 11 mei weer te openen. “Handgel hebben we al genoeg voorhanden, we zullen de richtlijnen van de overheid afwachten en dan strikt toepassen. Het zal deugd doen om gewoon weer onze klanten te kunnen ontvangen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier