In de gemeenteraad van 2 juli legt de meerderheid het ontwerpprotocol van onderhandelingen dat het stadsbestuur en THV (tijdelijke handelsvereniging) Kortrijkstraat afsloten ter goedkeuring voor. Het project wordt dan ook definitief gegund aan de tijdelijke handelsvennootschap VT-Invest en Vlaemynck Invest. "Er is nu ook zekerheid over de aankoop van de laatste zes benodigde panden in de Kortrijkstraat, van Casandra tot en met Kapsa...

In de gemeenteraad van 2 juli legt de meerderheid het ontwerpprotocol van onderhandelingen dat het stadsbestuur en THV (tijdelijke handelsvereniging) Kortrijkstraat afsloten ter goedkeuring voor. Het project wordt dan ook definitief gegund aan de tijdelijke handelsvennootschap VT-Invest en Vlaemynck Invest. "Er is nu ook zekerheid over de aankoop van de laatste zes benodigde panden in de Kortrijkstraat, van Casandra tot en met Kapsalon Lieven en Romano aan de overkant van de straat", zegt de bevoegde schepen Vincent Byttebier (CD&V).Het exacte uitvoeringsprogramma is nog niet helemaal duidelijk. Bij de herwerking van het dossier moest men altijd binnen de lijnen van het bestek blijven dat door het vorige stadsbestuur werd uitgeschreven. Er is sprake van 350 publieke parkeerplaatsen boven- en ondergronds en 140 appartementen. "Die cijfers dateren van acht jaar geleden en moeten worden geactualiseerd, onder meer rekening houdend met het mobiliteitsplan dat de stad laat opmaken", zegt Karel Vlaemynck van Vlaemynck Invest. De vraag die zich nog stelt is of de 70 geplande assistentiewoningen er ook in die vorm zullen komen.Volgens Vlaemynck en collega Dirk Van Tornhaut van VT-Invest zal de toekomstige 5.300 meter handelsruimte, waarvan een kleine driekwart aan de wandelboulevard, een ongeziene boost betekenen voor het lokale handelsleven. "Deze stad heeft geen traditie van baanwinkels, maar bekende ketens krijgen hier nu de ruimte om zich in volle centrum te vestigen, met parking en een historisch centrum vlakbij. Het is niet de bedoeling concurrentie voor de huidige winkels naar hier te lokken, maar zaken die een trekkersrol kunnen vervullen."Vorig jaar werden de plannen op advies van een studiebureau nog wat geoptimaliseerd en 'vergroend'. Zo schoof het centraal parkgebouw wat op om extra ruimte vrij te maken voor de aanplanting van bomen in volle grond. De laad- en loszone werd verplaatst van de Ieperstraat naar de Kortrijkstraat. Het voor de stad budgetneutrale project kost 70 miljoen euro. Vorig jaar kende de Vlaamse overheid een subsidie van 1,7 miljoen euro toe. De betrokkenen verwachten de eerste oplevering niet vroeger dan eind 2023.(TVW)