De Vlaamse overheid neemt de helft van de responsabiliseringsbijdrage voor de betaling van de ambtenarenpensioenen over en geeft de gemeenten extra budget omwille van hun open ruimte. "Wij willen dat dit geïnvesteerd wordt in de aanleg en het onderhoud van fietspaden. Daarbij denken wij aan het fietspad in de Langemarkstraat waar het momenteel ronduit gevaarlijk fietsen is", zegt raadslid Liselot Wydooghe. Partijgenoot Jens Six hoopt dat de n...

De Vlaamse overheid neemt de helft van de responsabiliseringsbijdrage voor de betaling van de ambtenarenpensioenen over en geeft de gemeenten extra budget omwille van hun open ruimte. "Wij willen dat dit geïnvesteerd wordt in de aanleg en het onderhoud van fietspaden. Daarbij denken wij aan het fietspad in de Langemarkstraat waar het momenteel ronduit gevaarlijk fietsen is", zegt raadslid Liselot Wydooghe. Partijgenoot Jens Six hoopt dat de nodige budgetten worden vrijgemaakt voor een degelijk en weldoordacht mobiliteitsplan, terwijl fractieleider Koen Descheemaeker verder aandringt op het verleggen van de geplande industriezone in de Albertstraat naar de op- en afrit van de A19. "Met een deel van het vrijgegeven bedrag kan de gemeente een kantoor inschakelen om alles wettelijk geregeld te krijgen. Wij willen alle extra zwaar verkeer uit het centrum weren." Schepen van Financiën en Mobiliteit Koen Meersseman (#Team8980) bevestigt de extra financiën. "De Vlaamse overheid voorziet een nieuwe vergoeding voor het beheren van de open ruimte voor een bedrag van 2.087.427 euro, verdeeld over vijf jaar. We juichen dit engagement toe", aldus schepen Koen Meersseman.Zonnebeke heeft op vandaag een mobiliteitsplan. Het eerste dateert van 2003 en het tweede van 2011. "We hebben op de laatste mobiliteitscommissie de procedure opgestart om dit te actualiseren. Zo zal vanuit iedere oppositiepartij een afgevaardigde uitgenodigd worden. Daarnaast loopt er gelijktijdig een nieuwe vervoersregioraad. Er dient een regionaal mobiliteitsplan opgemaakt te worden tegen 2021. Dat plan zal de investeringsprojecten, het openbaar vervoer en de aanvullende projecten beheren. Het bijsturen van het lokaal mobiliteitsplan zal dus vooral een insteek zijn voor het regionaal mobiliteitsplan. De problematiek van het zwaar vervoer moet volgens mij regionaal aangepakt worden.""Met de dienst mobiliteit hebben we in overleg met diverse partners de vraag en procedure opgestart om de vernieuwing van het fietspad in de Langemarkstraat te realiseren. Dit zal honderd procent gesubsidieerd worden door de provincie West-Vlaanderen. Dit project is al lopende, maar ik ben zeer tevreden dat de N-VA dit genegen is", aldus Koen Meersseman. (NVZ)