Verkiezingsdebat in Ardooie draaide rond verkeersveiligheid, parkeerplaatsen… en een openstaande rekening

Véronique Buyck, Krist Soenens, Jente Olivier, Kimara Goethals, moderator Xavier Taveirne, Koen Fillieux, Chantal Vande Vyvere, Vincent Vanhecke en Mike Derycker waren op het appel. © Luc Lambert
Bert Vanden Berghe

Unizo Ardooie-Koolskamp organiseerde donderdagavond een verkiezingsdebat. In een afgeladen ‘t Hofland werd duidelijk dat verkeersveiligheid hoog op de agenda staat bij zowel meerderheidspartij Groep 82 als de overige partijen. Bij momenten werd het een pittig en persoonlijk debat. Wij geven een uitgebreid verslag.

Op het podium van ‘t Hofland mocht Unizo Ardooie-Koolskamp de vier partijen verwelkomen die de kiezer hopen te overtuigen op 13 oktober. De grote hamvraag is daarbij of het overlijden van burgemeester Karlos Callens en de opkomst van twee nieuwe partijen voor een omwenteling zullen zorgen. Voor Groep 82 trad huidig burgemeester Véronique Buyck naar voren, samen met schepen Krist Soenens. Voor Samenplus was dat Kimara Goethals en Jente Olivier. Bij nieuwkomer Stroom was lijsttrekker en ex-Groep 82’er Chantal Vande Vyvere op het appel, samen met Koen Fillieux, nummer 11 op de lijst. Voor Vlaams Belang Ardooie-Koolskamp was lijsttrekker Vincent Vanhecke afgevaardigd, samen met nummer drie op de lijst: Mike Derycker.

Moderator Xavier Taveirne, die het hele debat lang de touwtjes stevig in handen hield, opende scherp met de vraag of Krist Soenens zich al dan niet gepasseerd voelde door de aanstelling van Véronique als burgemeester. Die antwoordde daar diplomatisch op dat de toekomst telt en dat ze elkaar nodig hebben.

Parkeerwachters?

Er werd geopend met de stelling hoe de partijen naar een levendigere stadskern zouden streven, waarbij ze zowel wonen als werken kunnen stimuleren. Chantal (Stroom) wil de dorpskern aantrekkelijk maken door zwaar verkeer te weren en in te zetten op zone 30. Los van Vlaams Belang, die liever inzet op controle in plaats van zone 30, was iedereen te vinden daarvoor. In haar enthousiasme pleitte Chantal ook voor shop & go-parkeerplaatsen, waarbij er maximum een halfuur kan geparkeerd worden vlak voor de winkels. Maar een beperkte tijdsduur impliceert dat er controle moet komen, en bij zoiets gebeurt dat doorgaans in een ruimer kader. Lees: parkeerwachters. Het gezicht van de burgemeester sprak boekdelen: zij is niet van plan om aan de parkeerplaatsen te morren. “Er zijn er bovendien voldoende: 181 in het centrum en 7 voor mensen met een beperking.”

Krist Soenens erkende wel dat er werk aan de winkel is, en dat er een masterplan is, maar dat het niet eenvoudig is om in de niet-brede banen voldoende plaats te voorzien voor voetgangers, fietsers én parking. Ook voor het zwaar vervoer langs de gewestweg in Koolskamp is er geen kant en klare oplossing. Bovendien zijn ze daar afhankelijk van het Agentschap voor Wegen en Verkeer.

Het onderwerp mobiliteit verzandde al snel in een discussie over parkeerplaatsen. Samenplus opperde dat het parking niet het probleem is van een onaantrekkelijke dorpskern, maar wel minder winkels. Daarbij merkte Kimara nog op dat er in parkeerplaatsen gesnoeid kon worden, ten voordele van meer groen en meer voorrang aan veiligere fietspaden. Véronique Buyck was ervan overtuigd dat er meer groen kan geïmplementeerd worden zonder dat er parkeerplaatsen moeten verdwijnen.

Sneer

Vlaams Belang stelde zich dan weer vragen ‘waarom er eerder rekening wordt gehouden met studiebureaus dan met de mening van de mensen’. Mike Derycker haalde het voorbeeld aan van de Zwevezeelsestraat, waar veel zwaar verkeer passeert. “Dat is historisch zo gegroeid. Bij de provincie hebben we een aanvraag gedaan voor een gesubsidieerd fietspad, van het station in Ardooie tot aan Zwevezele. Omdat we rekenen op subsidies, kan dat even duren.” In één trek zette burgemeester Buyck de puntjes op de i. “Voor de huidige werken in de Beverensestraat hebben we gewacht op subsidies. Als we dat niet hadden gedaan, had ons dat twee miljoen euro gekost. Als er vertraging is bij werken, moeten wij niet zoals omliggende gemeenten de werken stilleggen omdat het geld op is.”

Samenplus had het over een gebrek aan langetermijnvisie en sprak over ‘kleine oplapwerken’. Koen Fillieux (Stroom) sloot aan dat het niet veel hoefde te kosten. Bij Vlaams Belang hamerde men erop dat de coördinatie beter kon.

Chantal kaartte dan weer de staat van het patrimonium aan. Zo had ze het over het oude gemeentehuis, dat er naar eigen zeggen verloederd bij staat mede door het onkruid in de buurt. Ze opperde om daar een gemeentelijke kinderopvang in onder te brengen. Daarbij deelde ze een sneer uit naar de trage vooruitgang de afgelopen 36 jaar dat Groep 82 aan de macht was, al merkte moderator Taveirne fijntjes op dat zij daar ook een deel van had uitgemaakt. Een argument dat hij een paar keer moest herhalen.

De verkiezingsavond verliep constructief, maar was wel pittig bij momenten.
De verkiezingsavond verliep constructief, maar was wel pittig bij momenten. © Luc Lambert

Véronique Buyck pikte de kritiek niet. “Het gebouw zou in bruikleen gegeven worden voor een symbolische euro, waarbij de gemeente elk jaar 48.000 euro moet bijleggen, voor 25 opvangplaatsen. Gezien de Vlaamse regering beloofd heeft dat er flink wat plaatsen bijkomen, lijkt ons dat absoluut niet aan de orde.” Krist trad haar bij dat er wel degelijk een zinvolle invulling was. “De heemkundige kring heeft er voorlopig onderdak, de crisiswoning achteraan wordt gebruikt en het Sint-Maartenshuis kon er lang terecht tijdens de aanleg van de nieuwbouw.”

Chantal probeerde nog te wijzen op het aanpakken van de rest van het patrimonium, maar Véronique pareerde dat meteen door op te merken dat het moeilijk allemaal in één keer kon. “Voor de aanpak van de brandweersite bijvoorbeeld willen we afwachten wat de mogelijkheden zijn om de PFAS op te ruimen.”

Ambtenaar voor openbare werken?

Daarna werd de vraag gesteld of er geen aanspreekpunt moest komen voor ondernemers binnen de gemeente. Samenplus pleitte in elk geval voor een betere samenwerking en subsidies, terwijl Groep 82 dat er genoeg opmerkte dat er bekwame mensen genoeg zijn binnen de gemeente. “Bovendien zal een handelaar eerst naar zijn boekhouding kijken, en daar zal hij zien dat wij de laagste belastingen heffen.” Bovendien was burgemeester Buyck niet akkoord met de kritiek dat er veel leegstand was. Van de 130 handelspanden gaat het om 11 lege panden, waarvan 4 op de markt in Ardooie. Dat geeft een vertekend beeld, zei ze. “Recent zijn er twee pizzeria’s en een restaurant bij gekomen. Wat moeten we doen? Een starterspremie geven, zoals in Pittem, van 300 euro? Daar gaan we bezwaarlijk iemand mee overtuigen, vrees ik.” Concrete voorstellen tot initiatief kwamen er niet bij de andere partijen.

Ook een functionaris voor openbare werken zou welkom zijn, claimde Vlaams Belang voor wie de coördinatie van de werken een doorn in het oog is. Vincent Vanhecke (Vlaams Belang) wil dat er deur aan deur wordt gegaan om contactgegevens op te vragen om mensen op de hoogte te houden van de werken. Krist Soenens merkte al op dat er bij grote werken een bewonersbrief wordt verstuurd en er twee uitgebreide infomomenten voorzien worden. Jente Olivier van Samenplus pleitte dan weer om eventueel een soort buurtverantwoordelijke aan te stellen, om de vragen te bundelen.

Nieuwe KMO-zones op komst

Ook de KMO-zones, die Chantal in het begin van het debat had aangehaald, kwamen aan bod. En daarbij vooral het gebrek eraan. Véronique verraste door aan te kondigen dat de provincie de twee aanvragen rond de Gapaard goedgekeurd waren en dat er op termijn ruimte voorzien wordt. Chantal ergerde zich aan de traagheid van de uitvoering. “Veelal gaat het om ideeën van de oppositie, waarmee ze dan nu uitpakken.”

“We doen het goed op vlak van ondernemen”, antwoordde Véronique. “Bovendien slagen we er ook in om snel een omgevingsvergunning af te leveren, gemiddeld 66 dagen tegenover 88 dagen elders.” Even ontstond er nog discussie of Ardooise bedrijven moeten voorrang krijgen, en of die lijn dan wordt doorgetrokken voor woningen.

Eindigen deden ze met telkens één belofte naar de kiezer toe. Groep 82 gaf aan stevig in te zetten op verkeersveiligheid, net als SamenPlus. Stroom vond transparantie dan weer het belangrijkste thema, terwijl Vlaams Belang het tegengaan van de verstedelijking op de eerste plaats zet.

Conclusie

Groep 82 kan rekenen op een degelijke erfenis van wijlen Karlos Callens. Historisch lage schulden, dito gemeentebelastingen en amper werkloosheid. Alleen is de gemeente in sneltempo aan het vergrijzen en zijn de dorpskernen niet zozeer aantrekkelijk voor de middenstand. Zeker in Koolskamp is het huilen met de pet op. Net als voor de verkeersveiligheid in de gemeente is daar niet zozeer een pasklare antwoord op, of toch zonder dat het pijn doet op financieel of structureel vlak. Het is evenwel geen geheim dat de voormalige burgemeester weinig tegenspraak duldde, met een pijnlijk conflict met Chantal Vande Vyvere als gevolg. Dat zorgt voor de niet onterechte vraag of er vandaag wél voldoende inspraak is. Er is werk aan de winkel, zoveel is duidelijk. Groep 82 heeft een goeie basis gekregen om te vertrekken, maar er is duidelijk een frisse en creatieve wind nodig.

Samenplus maakte tijdens het debat indruk, door een welbespraakte en vlotte Kimara die de vinger op de wonde legde bij momenten maar zich ook constructief opstelde. Bij Stroom was het een ander verhaal. CD&V-sterkhouders Christine Vandewaetere en Rudi Debusschere schoven Chantal Vande Vyvere naar voren als lijsttrekker, wat niet onlogisch is gezien het aantal stemmen dat ze de vorige keer haalde. Waar Christine en Rudi doorgaans nog streng maar rechtvaardig waren voor het beleid, voelde de sneren van Chantal vaak aan als een openstaande rekening die moest vereffend worden. Vanuit haar standpunt valt daar inderdaad veel over te zeggen, maar als er één thema moet uitgekozen worden in het belang van alle inwoners, dan is het wat wrang om verkeersveiligheid te negeren ten opzichte van transparantie.

Bij Vlaams Belang viel op dat ze dan weer geen uitgesproken weerwerk boden. Een betere coördinatie qua wegenwerken moet altijd nagestreefd worden, en de gemeente heeft inderdaad als taak om de zaken van dichtbij op te volgen. Maar of dat echt dé uitdaging is van de komende zes jaar, is nog maar de vraag. In hun speerpunten zijn ze tegen de verstedelijking, Ventilus en een fusie, maar dat zijn zaken waar er bij de rest van de partijen ook eensgezindheid over is. Dat er een verdubbeling is qua immigratie, zoals ze claimen, moet met een korrel zout genomen worden. In tien jaar tijd gaat het om een stijging van 3,1 naar 5,1 procent. Ook de bewering dat de criminaliteit is gestegen de afgelopen jaar, moet in perspectief gezien worden. Ten opzichte van tien jaar geleden is het dan weer gedaald.

Alle partijen konden ruim hun zeg doen, al is het laatste woord natuurlijk voor de kiezer zelf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier