Verkeersveiligheidsplan plaatst actieve weggebruikers centraal “Het blijft niet bij plannen. We zetten ze om naar daden!”

Ambassadeur en Kortijk Joeri Verbeek (links) is enthousiast over het Vlaams verkeersveiligheidsplan van minister Lydia Peeters (rechts).
Redactie KW

Kortrijk/Heule Op 9 juli, nog geen twee dagen voor de dramatische aanrijding in Kortrijk centrum, lanceerde Vlaams minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters (OPEN VLD) haar Vlaams verkeersveiligheidsplan. Met Machteld Claerhout, woordvoerster bij de minister, en de Kortrijkse Krak Joeri Verbeeck, ambassadeur van het plan, krijgt de opzet van Peeters een Heulse tint.

Machteld Claerhout (50) uit Heule is de woordvoerster van Vlaams minister van mobiliteit & openbare werken Lydia Peeters. Ze vindt het Verkeersveiligheidsplan Vlaanderen 2021-2025 een ambitieus plan.

De verkeersveiligheidscijfers in Vlaanderen zijn niet goed. In 2018 waren er 310 verkeersdoden, in 2019 315. Vorig jaar waren 254 dodelijke slachtoffers op de Vlaamse wegen, een daling van 20 procent. 40 procent van de verkeersdoden zijn voetgangers of fietsers. “Dit zijn cijfers waar ik stil van word. Op het vlak van verkeersveiligheid mogen we geen compromissen sluiten. Niemand verdient het om te sterven op de openbare weg”, vertelt Machteld Claerhout. “De minister heeft een beloftevol en ambitieus verkeersveiligheidsplan, gedragen door veel verkeersveiligheidspartners. In het verkeersveiligheidsplan staan ‘trappers en stappers’ centraal. We willen een daling van 25% van het aantal verkeersdoden, zwaargewonden en letselongevallen tegen 2025 ten opzichte van referentiejaar 2019. Tegen 2040 mogen er geen dodelijke slachtoffers meer zijn.”

Actieve weggebruikers

Minister Lydia Peeters lanceerde ook het MIA project. “MIA staat voor Mobiliteit Innovatief Aanpakken. De krachtlijnen zijn ‘sneller-samen-alert’. De minister wil komaf maken met ingewikkelde procedures die de aanpak en uitvoering van kleine infrastructurele werken of ‘quick wins’ verhinderen of vertragen”, zegt Machteld.

Het verkeersveiligheidsplan omvat 37 maatregelen met aandacht voor infrastructuur, sensibilisering en educatie, controle en handhaving. De veiligheid van actieve weggebruikers (voetgangers en fietsers) staat centraal. “De Minister wil kwaliteitsvolle, herkenbare, veilige, overzichtelijke en goed onderhouden infrastructuur. Conflictvrije en slimme lichtenregelingen krijgen voorrang en een uitbreiding van het aantal gevleugelde zebrapaden. De beveiliging van schoolroutes en schoolomgevingen uitbreiden naar woon-werk en woon-vrije tijdsroutes. Extra aandacht aan foutief parkeergedrag op voet- en/of fietspaden en bij de bepaling van het maximaal veilig snelheidsregime houden we in eerste instantie rekening met voetgangers en fietsers. Bijkomende trajectcontroles moeten zorgen voor de handhaving van de maximumsnelheid”, licht Claerhout toe. Via sensibilisering en educatie wil men de problemen aanpakken van ‘rijden onder invloed’, overdreven en onaangepaste ‘snelheid’ en ‘afleiding’ zoals de drang om steeds mobiel geconnecteerd te zijn.

“Tenslotte benaderen we de dodehoekproblematiek vanuit verschillende invalshoeken. We promoten spiegelafstelplaatsen en kiezen voor infrastructuur die dergelijke ongevallen maximaal vermijdt. We besteden aandacht aan de dodehoek in de verplichte opleidingen voor vrachtwagenbestuurders en het coachen van kinderen. Daarnaast controle van de technische eisen, het inhaalverbod en ladingzekering bestel- en vrachtwagens. Uiteraard is het gedrag van voetgangers en fietsers een factor voor de haalbaarheid van dit veiligheidsplan. Samen komen we er wel”, besluit de woordvoerster van Lydia Peeters.

Slachtoffer Joeri enthousiast

Tijdens het uit de doeken doen van dit plan viel bij Joeri (23) een merkwaardigheid op. Zo vertelde een professor dat er in Nederland geen dodehoeksongevallen zijn. “Een straffe uitspraak. Als dat zo is dan mag België dat gewoon overnemen”, vindt Joeri Verbeek, zelf slachtoffer van een dodehoeksongeval. In Nederland zijn de verkeerslichten slimmer aldus Joeri. “Het is er eerst groen voor de fietsers. Daarna pas komen de auto aan de beurt. Zo hebben fietsers meer tijd om het kruispunt over te steken. Een automobiliste hoeft maar simpel op het gas te duwen.”

Joeri is het idee van spiegelafstelplaatsen genegen. Samen met de achteruitkijkcamera’s kunnen ze dodehoeksongevallen voorkomen. Joeri is tevreden dat de minister er werk van maakt. “Het is beter dat ze er nu werk van maken dan dat ze er nooit aan beginnen. Er is al genoeg tijd verloren en de dodehoek heeft al teveel slachtoffers gemaakt.” Spiegelafstelplaatsen dragen bij tot correct afgestelde spiegels voor een betere zichtbaarheid rond het voertuig. Vlaanderen wil de aanleg van spiegelafstelplaatsen aan de uitgang van vrachtwagenparkeerplaatsen en bedrijventerreinen promoten zodat vrachtwagenbestuurders hun spiegels correct kunnen afstellen vooraleer zij de baan op gaan. Joeri heeft een goede raad: “blijf achter de vrachtwagens!”

Hallucinante cijfers

In 2020 zijn 2,8 miljoen bestuurders betrapt op te snel rijden, 62.000 op mobiel bellen tijdens het rijden en 24.000 bestuurders waren onder invloed van alcohol en of drugs. “Dit zijn enkel de cijfers uit controles. We weten niet hoeveel er aan controles ontsnapt zijn. Dit zijn hallucinante cijfers”, besluit Machteld Claerhout.