Verkeersslachtoffer Joeri (22) op bezoek bij minister Peeters

Joeri bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) © LP via Facebook
Redactie KW

Joeri Verbeeck uit Heule, die in 2015 zwaargewond raakte bij een dodehoekongeval in Kuurne, is woensdag op bezoek gegaan bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “Het was een goed gesprek en ik heb er vertrouwen in dat de minister echt wel iets wil doen aan de onveilige punten in het verkeer”, zegt Joeri. De minister bleek ook uitermate geïnteresseerd in zijn uitvinding dat dodehoekongevallen moet voorkomen.

In april 2015 belandde Joeri Verbeeck bij een ongeval op de hoek van de Brugsesteenweg met de R8 in Kuurne onder een rijdende vrachtwagen. Hij werd zeshonderd meter meegesleurd, verloor een arm en raakte verminkt aan zijn andere arm en gezicht.

Na ondertussen meer dan dertig operaties is de jongeman op de goeie weg. “Ik ben nu twee dagen per week voltijds aan de slag als houtbewerker in het houtatelier van De Branding”, zegt Joeri.

Gisteren/woensdag mocht hij op bezoek bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “We hebben een goed gesprek gehad en hebben veel gebabbeld over de verkeersproblematiek. Ik heb haar mijn verhaal kunnen doen: over mijn ongeval en mijn revalidatie, de lange periode in het ziekenhuis. Toen ze dat hoorde, zei ze ook wel dat het echt nodig is om iets aan de verkeersveiligheid te doen. Het is natuurlijk niet de eerste minister die dat zegt, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het deze keer echt wel zal gebeuren.”

“Het is ook broodnodig. Ik heb de minister dan ook een lijst overhandigd met bepaalde plaatsen die echt gevaarlijk zijn. De verkeerslichten van de R8 in Kuurne bijvoorbeeld, die zijn echt levensgevaarlijk”, zegt Joeri.

Eigen uitvinding

De minister bleek ook uitermate geïnteresseerd in de uitvinding die Joeri zelf ontwikkelde om dodehoekongevallen te vermijden. “Die uitvinding bestaat uit twee lichtjes – een rood en een groen – die je aan de richtingaanwijzer van een voertuig, zoals bijvoorbeeld een vrachtwagen, kan bevestigen. Als dat voertuig voor een rood licht staat, naast een fietser, dan kan de bestuurder aan de hand van de lichtjes duidelijk maken aan de fietser dat hij die wel of niet gezien heeft. Blijft het lichtje op rood, dan heeft hij hem niet gezien. Springt het lichtje op groen, dan weet de fietser dat hij gezien is en dat hij eerst door kan rijden.”

“Zo kan je dodehoekongevallen vermijden. De minister vond het een goed idee en heeft voorgesteld om het door haar diensten te laten bekijken. Het zal ook nodig zijn om dat systeem dan goed uit te leggen en bijvoorbeeld langs te gaan in scholen om daarrond te sensibiliseren”, zegt Joeri.

De minister reageerde enthousiast. “Ik zal mijn administratie de opdracht geven om zijn idee zowel technisch als juridisch te onderzoeken. Daarnaast gaf hij ons enkele concrete situaties waar we de verkeersveiligheid kunnen verbeteren. Hiervoor zullen wij het gesprek aangaan met de lokale besturen en AWV. Tot slot blijven we inzetten op sensibilisering, zo wil Joeri samen met ons meedenken over een nieuwe campagne om het gevaar van de dodehoek extra onder de aandacht te brengen”, schreef minister Peeters op sociale media.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier