MSC De Dwarsliggers showt hun werking aan het publiek: “De modelbouw zal altijd blijven bestaan”
In de loods van Kranen Verheye in de haven van Zeebrugge bevindt zich de modelspoorclub De Dwarsliggers. In het weekend houdt deze vereniging er een opendeur. “Dankzij de 3D-techniek en -print kunnen we nu heel veel modellen zelf maken.”
De Dwarsliggers. Begin 2000 werd de vereniging, zij het in Oostkamp, een feit. Letterlijk betekent de naam een dwarsbalk die de rails op de juiste plaats houdt. Figuurlijk is dat men iets anders wil doen dan de anderen. “Daar de meeste clubs met gelijkstroom werkten, hebben wij doelbewust en tegen de stroom in voor het drie-rail Märklinsysteem gekozen”, legt Jean Herckens als voorzitter uit.
Modulaire baan
Het paradepaardje van MCS De Dwarsliggers is de modulaire baan die het station van Houyet in de provincie Namen nabootst. Met daarnaast een constructie met trams uit de jaren 50 in de Ardennen, alsook een overzicht van de motorwagens, de stellen die in ons land gereden hebben. “Er is rekening gehouden met de geschiedenis, van vroeger tot nu met de locomotieven en de koprijtuigen. Dit is een verzameling van ons lid Danny Verheye. Hij stelt een groot deel van zijn loods ter beschikking voor onze opendeurdag. Sinds 2010, na onze verhuis uit Oostkamp, hebben wij er het hele jaar door ook een onderkomen.”
“Vroeger werd er veel gekocht en verzameld. Nu schaft men doelgerichter zaken aan” – voorzitter Jean Herckens
In het zogenaamde lokaal achterin bevindt zich een kopie van het station van Wiltz in Luxemburg. “Dat ligt op de lijn van Bastogne, wat nu in de realiteit een prachtig fietspad is geworden”, weet Jean. “Wij hebben het station uit de jaren 80 exact nagemaakt, met aan de overzijde het station van Kautenbach.”
Via een heuse spiraal rijden de treinen van de ene naar de andere kant van het lokaal of van Wiltz naar Kautenbach. “We zijn hiermee in het jaar 2000 begonnen en zijn nu nog met de verdere uitbouw bezig. Het bergmassief is verder vernieuwd. Er rijden nu bussen en we werkten de baan meer in detail uit.”
Bar
Op de bovenverdieping van het lokaal is een bar ingericht. Ook daar is komend weekend van alles te zien. “Elke vrijdagavond komen wij er met onze leden samen. De ene keer werken we verder aan de banen. Hetzij aan de constructie, de technische werking of aan de afwerking en verfraaiing van de banen. Wie liever een dvd of video bekijkt, van zowel recente beelden als beelden uit vervlogen trein/tramtrajecten, kan dit steeds via onze twee televisieschermen.”
Op sterven na dood
De jaarlijkse opendeurdagen vormen steeds het hoogtepunt in het werkjaar. “We plannen nieuwe uitdagingen die we gerealiseerd willen zien tegen deze hoogdagen. De bezoeker moet immers opnieuw getriggerd worden bij een bezoek”, vindt Herckens. De modelbouwwereld is volgens de voorzitter op een bepaald moment op sterven na dood geweest. “In de jaren 80, 90 en begin 2000 hebben we topjaren gekend. Veel fabrikanten kwamen zelfs met Belgische treinen op de markt. Ik had met Mini Train Expo in het station van Blankenberge een eigen winkel. In 2008 kenden we de financiële crisis. Ik verkocht voorheen bijvoorbeeld tot 40 van dezelfde locomotieven. Nadien van de ene dag op de andere waren het er amper nog 3. Op een paar jaar tijd zijn we van ruim 200 winkels naar 15 gegaan. Gelukkig had ik een permanente tentoonstelling die mij rechthield.”
Andere ingesteldheid
Een andere reden is dat de jongere generatie weinig interesse toont in modelbouw. “Computers en de digitalisering is daar een oorzaak van. De jeugd is met veel zaken tegelijk bezig, al hebben we de laatste jaren opnieuw belangstelling van jongeren, ook dankzij de coronaperiode. Dat was miserie voor iedereen, maar toch heeft die tijd bepaalde dingen, zoals onze modelbouw als klassieke thuishobby, opnieuw op de kaart gezet. Maar het recente publiek heeft in vergelijking met vroeger wel een totaal andere ingesteldheid. Er werd toen veel gekocht en verzameld. Men gaat nu veel doelgerichter iets aanschaffen. Er wordt tevens veel meer uitgegeven aan bijvoorbeeld decormateriaal. De conclusie hierbij is dat de modelbouw altijd zal blijven bestaan”, aldus Jean Herckens. (ACR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier