https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Koninklijke Roeivereniging Brugge krijgt nieuwe botenloods

Karel Masureel, Piet Graus, Koen De Vaere, Franky Demon en Hubert De Witte stellen de nieuwe botenloods voor.© Davy Coghe
Karel Masureel, Piet Graus, Koen De Vaere, Franky Demon en Hubert De Witte stellen de nieuwe botenloods voor.© Davy Coghe
Redactie KW

Stad Brugge investeert 80.000 euro in de realisatie van een nieuwe botenloods voor de Koninklijke Roeivereniging Brugge, die in totaal zo’n 100.000 euro zou kosten. “De nieuwe infrastructuur is nodig want deze roeiclub, de grootste van Vlaanderen, barst uit haar voegen”, zegt schepen van Sport Franky Demon.

De Koninklijke Roeivereniging Brugge (KRB) werd opgericht in 1869, met het stamnummer 4, en is daarmee een van de oudste sportverenigingen van de stad. De KRB, gevestigd in een bijzonder fraai pand aan het Waggelwater, heeft dus een bijzonder rijke traditie en blijft ook sportief hoge ogen gooien.

Zo levert de KRB sinds 1928 regelmatig roeiers voor de Olympische spelen. Ook op vandaag is er met onder meer Tibo Vivey heel wat talent in eigen huis. Nu de roeivereniging, met de laatste jaren gemiddeld zo’n 250 leden, blijft groeien, groeit ook de nood naar nieuwe en grotere infrastructuur.

Dat beseft ook schepen van sport Franky Demon (CD&V). “De roeivereniging barst stilaan uit haar voegen. De mensen van het bestuur, met voorzitter Hubert Dewitte op kop, gaven al een tijdje dat een nieuwe loods voor de boten nodig is”, zegt schepen Demon.

Vrouwenkleedkamers

“Dus we hebben met Stad Brugge beslist om stevig mee te investeren in de realisatie van een nieuwe botenloods. Zo kunnen de mensen van de KRB de opslagcapaciteit van de dure competitieboten vergroten terwijl er ook voldoende ruimte komt om de roeiboten van onder meer de nationale ploeg en bezoekende buitenlandse verenigingen op te slaan tijdens stages. De KRB kan zo haar internationale status behouden en zelfs versterken.”

De nieuwe loods, waarvoor de bouwwerken als alles naar plan verloopt nog voor de zomer zouden starten, heeft ook als voordeel dat de verouderde botenloods kan heringericht worden voor onder meer vrouwenkleedkamers.

“Het aantal vrouwelijke leden is dan ook sterk toegenomen”, stipt KRB-voorzitter Hubert Dewitte aan. “Tot eind jaren ‘70 waren vrouwen niet toegelaten bij de roeiclub maar op vandaag maken ze een derde van het aantal leden uit.”

Op elke boot een chip

Stad Brugge zal zo’n 80.000 euro investeren in de nieuwe infrastructuur, die een totale kostprijs van ongeveer 100.000 euro heeft. De eigen inbreng voor de roeiclub zou dan een goeie 20.000 euro bedragen, een som waarvoor nog naar sponsoring gezocht wordt.

“Doordat we al een hele tijd de bar niet meer mogen opendoen, lopen we heel wat inkomsten mis. Die bar is echt wel belangrijk voor ons budget. Dus bij deze misschien een oproep: we zoeken nog bedrijven om de nieuwe infrastructuur te sponsoren. Bij grote bijdragen zijn er mogelijkheden om de naam aan de nieuwe loods te koppelen”, geeft voorzitter Hubert Dewitte mee.

Er zit overigens ook een innovatief-technologisch aspect aan de plannen voor de nieuwe infrastructuur. De Brugse roeiclub gaat namelijk samenwerken met studenten van de Odyssee Hogeschool die een loodsbeheersysteem -met op iedere boot een chip- zullen uitwerken. Zo zal steeds bekend zijn hoeveel boten er waar precies in gebruik zijn en hoeveel er zich in de loods bevinden. De nieuwe infrastructuur zou uiterlijk tegen november moeten klaar zijn.

(PDV)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten