Sint-Paulus was al een MOS-school - Milieu Op School - en werd genomineerd om eco-school te worden. Laure Willems en Marie Amandels, twee leerlingen uit het vijfde leerjaar, willen niet dat mensen, dieren en planten last hebben van een slecht klimaat. "Het mag ook niet meer warmer worden. Afgelopen zomer was het al meer dan warm genoeg."
...

Sint-Paulus was al een MOS-school - Milieu Op School - en werd genomineerd om eco-school te worden. Laure Willems en Marie Amandels, twee leerlingen uit het vijfde leerjaar, willen niet dat mensen, dieren en planten last hebben van een slecht klimaat. "Het mag ook niet meer warmer worden. Afgelopen zomer was het al meer dan warm genoeg." De 'Groene Vlag' van Eco-Schools is het internationale label voor duurzame scholen, de hoogste internationale erkenning die je als school inzake duurzaamheid kan halen. Ze is drie jaar geldig, Sint-Paulus is de zesde school in West-Vlaanderen die deze erkenning krijgt. Om zo'n school te worden, moet je aan verschillende criteria voldoen.Naast duurzaam bezig zijn, wordt er ook gekeken hoe de leerlingen, ouders en de buurt daarbij betrokken worden. "Met onze groene speelplaats is die betrokkenheid hier heel groot geweest", aldus Cedric Ryckaert. Volgens Marie Amandels hangen al bordjes aan de schoolpoort en hangt de vlag van de Mooimakers aan de kant van de Kongoweg. De school communiceert al sterk via de website www.klimaatspeelplaats.com. "Hiermee proberen we ook andere scholen 'te besmetten', maar we moeten echter nog meer onze visie en ideeën zichtbaar maken."In Sint-Paulus wordt vooral gewerkt rond de 17 SDG's, dat zijn de strategische duurzaamheidsdoelstellingen. "Die vormen voor ons de handleiding om op school rond duurzaamheid te werken! We werken ook rond internationalisering, dat is eveneens belangrijk. In die optiek trekken leerlingen en leerkrachten regelmatig voor projecten naar het buitenland." Voorts wordt er in de school gewerkt rond mobiliteit, is er dikke truiendag, is er een sponsorloop voor het goede doel, wordt afval gesorteerd, gaan alle verloren voorwerpen die niet opgehaald werden naar een goed doel, worden vogels gelokt, houden ze kippen, zijn er bijenkasten, is er elke week een klas verantwoordelijk voor het opruimen van papiertjes in en rond de school en het belangrijkste, waar veel punten op terugkeren, is de groene speelplaats. "Dat is een héle grote troef!" Laure en Marie vertellen dat er eerst één groot grasplein was en voorts alleen beton. "Nu is er op verschillende plaatsen groen. Het leuke eraan is dat de perkjes schuin lopen, zodat al het water naar de plantjes gaat. "Zelfs tijdens de stortbuien van afgelopen zomer stond onze speelplaats altijd mooi droog."