Een fietszone is een aaneenschakeling van fietsstraten (in Kortrijk zijn dat er maar liefst 74), waarin gemotoriseerde voertuigen geen fietsers voorbij mogen steken. De snelheid is er beperkt tot 30 kilometer per uur en fietsers mogen de hele breedte van de weg gebruiken. De maatregel is bedoeld om meer veiligheid te creëren voor fietsers, maar is die ook afdwingbaar? Een tweewieler probeert zich wat breed te maken, tevergeefs, een zwarte wagen scheurt hem al toeterend voorbij...
...

Een fietszone is een aaneenschakeling van fietsstraten (in Kortrijk zijn dat er maar liefst 74), waarin gemotoriseerde voertuigen geen fietsers voorbij mogen steken. De snelheid is er beperkt tot 30 kilometer per uur en fietsers mogen de hele breedte van de weg gebruiken. De maatregel is bedoeld om meer veiligheid te creëren voor fietsers, maar is die ook afdwingbaar? Een tweewieler probeert zich wat breed te maken, tevergeefs, een zwarte wagen scheurt hem al toeterend voorbij...Geen uitzondering, weet Arthur Jacobs (19), hij werkte de hele zomer als jobstudent in een horecazaak op de Grote Markt en zag bestuurders wel vaker agressief worden. "Twee keer heb ik iemand uit zijn wagen zien springen", getuigt hij. "Een keer kwam het ook tot een kort handgemeen, maar daar zijn voorbijgangers snel tussen gekomen. Een oudere man was op zijn strepen gaan staan en fietste in het midden van de weg. De bestuurder van een blauwe Land Rover vond blijkbaar dat het niet snel genoeg ging en probeerde de man aan de kant te toeteren. Toen dat niet werkte is hij uit zijn auto gesprongen en heeft hij geprobeerd om de man hardhandig opzij te slepen. Ik denk dat mensen gewoon heel gefrustreerd zijn dat ze zo traag moeten rijden, terwijl het heel gemakkelijk is om een fietser voorbij te steken. Er werd hier de laatste weken veel meer dan anders getoeterd. Op een gewone dag zie ik meer auto's die fietsers voorbij steken dan wagens die erachter blijven."(Lees verder onder de video)Als vier motards van de politie even later postvatten op vier centrale punten in de fietszone, lijkt zelfs dat veel automobilisten niet te deren. Op een klein uur tijd worden er zo'n twintig aan de kant gezet. "De afgelopen twee maanden hebben we meer dan 200 automobilisten aangesproken die een fietser voorbij staken in de fietszone", weet Bjorn Bouckaert, afdelingshoofd Mobiliteit bij de politiezone Vlas (Kortrijk, Kuurne en Lendelede). "Mensen zijn origineel met excuses. Van 'geen tijd', tot 'ik wist het niet' en 'er is toch meer dan genoeg plaats om voorbij te steken', onze agenten hoorden het allemaal. Tot nu toe bleef het bij sensibiliseren. We zetten mensen aan de kant, wijzen ze op hun fout en geven ze een foldertje mee. Maar vanaf maandag gaan we effectief boetes uitschrijven. Er is meer dan genoeg communicatie geweest. Wij zijn al maanden aan het sensibiliseren, de fietszone wordt aangekondigd met grote borden, tekens op de weg en heeft in elke krant gestaan. Wie nu nog niet weet dat je hier achter fietsers moet blijven heeft op een andere planeet geleefd." Een van de mensen die dinsdagochtend een foldertje meekregen is Caroline Viane. Ze was zich van geen kwaad bewust . "Natuurlijk weet ik van de fietszone. Maar het is zo'n automatisme om een fietser in te halen dat ik hem eigenlijk amper gezien had. Ik had geen idee waarom ik aan de kant moest. Maar de agenten hebben natuurlijk gelijk, ik zal in het vervolg beter opletten."Vanaf 9 september word je dus onverbiddelijk beboet als je je niet aan de regels houdt. "We gaan ook dan uiteraard streng controleren. Er is een mentaliteitswijziging nodig. Bij de bestuurders en motards, want ook voor brommers en motoren gelden dezelfde regels, maar ook bij fietsers. Ik wil hierbij een warme oproep doen aan iedereen die op twee wielen naar Kortrijk centrum komt: eis je plaats op en ga in het midden van de weg rijden. Als we blijven volhouden gaan mensen vanzelf anders denken", besluit het afdelingshoofd. Op sociale media laat die wijziging nog even op zich wachten. Sommigen zien fietszones als het nieuwe normaal en juichen de maatregel toe. Anderen bekennen openlijk zich niet aan de wet te houden omdat ze er het nut niet van inzien. Wij liepen in de Onze-Lieve-Vrouwestraat Godlieve (81) tegen het lijf die een andere oplossing bedacht. "Ik begreep eerst niet zo goed waarom sommige auto's achter mij bleven rijden", vertelt ze. "Ik deed dan teken dat ze mij mochten voorbijsteken, maar dat wilden ze niet. Ik word daar erg nerveus van, vooral al ze zo hard op de gas trappen om u op te jagen. Dus nu laat ik mijn fiets op de Vlasmarkt staan en ga ik verder te voet. Dan ben ik meer op mijn gemak. Veel van mijn vriendinnen doen het ook zo." Schepen van Mobiliteit Axel Weydts hoorde gelijkaardige verhalen. "Ik begrijp de commotie wel, wijzigingen vragen altijd wat aanpassingstijd. Maar die is er bij deze geweest en nu is het heel simpel: houd je gewoon aan de wet. Achter een fietser blijven met je wagen is niet moeilijk. Je zit lekker warm en droog en hoeft alleen je rechtervoet een heel klein beetje minder te plooien. Een fietszone is zonder twijfel veiliger voor fietsers, en niet slechter voor het milieu zoals ik al op sociale media zag verschijnen. Auto's die trager rijden zorgen immers ook voor minder uitstoot. Dus fietsers: eis gerust jullie plaats op, want fietszones worden binnen afzienbare tijd de norm."