Vakbonden overspoeld met vragen over belastingaangifte

"Wij hebben de mensen al duizenden euro's bespaard", stellen de vakbonden. © TP
Redactie KW

De vakbonden van grote bedrijven in onze streek worden overspoeld met vragen van leden én niet-leden over hun belastingaangifte nu de zitdagen van belastingkantoren afgeschaft zijn door corona. “Zelfs familie en vrienden van onze werknemers komen plots bij ons.”

“Al vele jaren maken leden gebruik van onze service, waarbij we de belastingen berekenen, de belastingbrief invullen en digitaal indienen”, zegt Stefaan Williams, hoofdafgevaardigde van ACV in het Ieperse bedrijf Picanol.

“Deze service is gegeerd: elk jaar behandelen we tot 350 dossiers. Dit jaar hebben we de kaap van de 500 gerond. We merken dat familie, vrienden en kennissen van onze leden, bruggepensioneerden en andere mensen zich tot onze dienst wenden, omdat ze nergens anders terechtkunnen.”

Telefonische assistentie

Door corona houden belastingkantoren geen zitdagen meer. Er is alleen telefonische assistentie, maar dat blijkt onvoldoende. Het hoog aantal dossiers bij ons maakt het niet makkelijk om iedereen van dienst te zijn. Er kunnen amper nog dossiers bij, want de uiterste indiendatum voor de digitale aangifte komt eraan. We zullen nog een serieuze tand moeten bijsteken. Wij kunnen niet de belastingbrief van alle Ieperlingen uitrekenen en het probleem stelt zich uiteraard ook elders.”

In Oostende bijvoorbeeld merkt vakbond ACV-CSC METEA in het bedrijf Daikin een verhoogd aantal aanvragen. “Het gaat meestal om zeer jonge mensen en mensen van vreemde origine”, vertelt hoofdafgevaardigde Martin Deleersnijder. “Ze kennen al die documenten niet en komen soms in paniek ons kantoor binnen. Ze horen dat ze belastingen moeten betalen en anders een boete riskeren. De overheid moet de mensen beter informeren en de timing van de aangiftes meer spreiden.”

Vereenvoudigde aangifte

Stefaan Williams viseert ook de vereenvoudigde aangifte. “De overheid vult je aangifte vooraf in en toont wat je moet betalen of zal terugkrijgen. Dat zou de oplossing moeten zijn, maar ik raad niemand aan om dit blindelings te vertrouwen“, aldus Williams.

“Zeker de helft van de dossiers die op onze dienst terechtkomt, klopt niet. Het gaat bijvoorbeeld om onjuiste of onvolledige vermeldingen van de gezinstoestand of van het pensioensparen. Dat zijn toch zaken die de overheid en de belastingdienst zouden moeten weten. Zolang er geen garantie is op volledig correcte aangiftes, is er een probleem. Wij hebben de mensen al duizenden euro’s bespaard door fouten uit vereenvoudigde aangiftes te halen. Dat gaat van 10 euro per persoon tot soms 1.000 euro. Het is wraakroepend dat mensen ervan uitgaan dat hun voorstel van aangifte klopt, maar dat dit hen zoveel geld kan kosten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier