Vader en zoon vliegen als piloot en copiloot naar Malaga met passagiersvliegtuig van TUI

© (Foto JRO)
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

Donderdagmiddag vertrok een passagiersvliegtuig van TUI van op de luchthaven van Oostende met bestemming Malaga. Op zich niets bijzonders ware het niet dat vader Lieven (53) als piloot en zoon Nander (22) als copiloot het vliegtuig in handen hadden. En het verhaal wordt nog straffer als je weet dat ook vader/grootvader Frans (82) een gediplomeerd privaat piloot is.

Fascinerend is het minste wat je van het verhaal van de drie kan zeggen. Elke vader ziet zijn zoon graag in zijn voetsporen treden. Zo stapte Lieven ooit in de voetsporen van zijn vader Frans en stapte Nander in de voetsporen van zijn vader en grootvader. Het gebeurt wel vaker dat verschillende generaties in het familiebedrijf stappen, maar dit is net iets anders. Het gaat immers om piloten. Zowel grootvader, vader als kleinzoon zijn gedreven voor de luchtvaart en gepassioneerd voor hun vak, maar dwongen elkaar nooit in die richting. “Ik ben pas op mijn veertigste beginnen vliegen”, vertelt Frans. “Van kleins af aan was ik al gefascineerd door de luchtvaart. Oorspronkelijk was het de bedoeling om militair piloot te worden, maar mijn gehoor was niet goed genoeg. Daardoor heb ik die droom opgeborgen. Op mijn veertigste heb ik dan toch leren vliegen bij de plaatselijke vliegclub.”

Vader Lieven en zoon Nander zijn beiden afkomstig uit Heestert, bij Zwevegem. Donderdag vlogen ze voor het eerst samen vanuit Oostende richting Malaga. “We vlogen vroeger al samen in kleine vliegtuigen”, vertelt Lieven. “Ik heb Nander eigenlijk leren vliegen met zweefvliegtuigen, ik was zijn vlieginstructeur. Samen met Nander in de cockpit van een Boeing 737 kunnen zitten maakt me heel blij. Al moet ik wel zeggen dat het misschien niet zo bijzonder aanvoelt als ik eerst had gedacht. Eens we in de cockpit zijn, gaat het er heel professioneel aan toe. De emotionele band verdwijnt en maakt dan plaats voor een professionele band. En dat is goed zo. Bovendien mogen we tijdens het opstijgen en tot een kruishoogte van 10.000 voet niets zeggen tegen elkaar, tenzij het over de vlucht gaat. Dat heet het ‘Steril cockpit concept’. Eens daar boven kunnen we uiteraard wel een kort gesprek voeren, maar dan gaat het eerder over het opstijgen. Of we bepaalde zaken anders of beter konden doen. Of de grote verantwoordelijkheid soms mee speelt? Eenmaal we aan het werk zijn, dan sta je daar niet bij stil. Je zet je headset op, de deur van de cockpit gaat dicht en je focust je op je job.”

Lieven zette in 1990 zijn eerste stappen als lijnpiloot voor Sabena en maakte in november 2001 het faillissement mee. Later werkte hij nog voor Sobelair, de oudste vliegmaatschappij van België. Ook Sobelair werd in januari 2004 echter failliet verklaard. Sinds 2004 vliegt Lieven voor TUI. Zoon Nander is sinds vijf maanden piloot bij dezelfde vliegmaatschappij als zijn vader. In de lucht noemen ze elkaar gewoon papa en Nander. “Het zou raar zijn moest ik mijn vader captain noemen”, lacht Nander. “Of hij dan thuis ook captain is? Dat probeert hij wel, maar dat lukt minder goed. Het is natuurlijk leuk als je dezelfde job doet als je vader. En als we dan ook nog eens samen kunnen vliegen is dat meegenomen, al is het niet de bedoeling dat we geregeld samen gaan vliegen. ”

Zowel Lieven als Nander hebben het geluk gehad om hun opleiding op een financieel aantrekkelijke manier te vervolledigen. “De opleiding is heel duur”, weet Lieven. “Wij hebben beiden het geluk gehad om de opleiding op een gesponsorde manier te volgen. Ik heb mijn opleiding voltooid in de jaren tachtig met dank aan Sabena. Zij hebben mijn opleiding toen betaald. TUI is met die traditie verder gegaan en creëerde een opleiding voor jonge piloten die voor het grootste deel door hen wordt gesponsord. Op voorwaarde dat ze aan de selectiecriteria voldoen en dat ze uiteraard ook voor TUI gaan werken. De opleiding zelf duurt drie jaar.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier