Hoewel Tim de legale leeftijd voor een rijbewijs nog niet heeft gehaald, is hij trots zijn eigen scheurijzer te kunnen tonen. Een vervaarlijk uitziende Opel Corsa, voorzien van een heuse race-uitrusting. "Op school werk ik veel met metaal, dus de rolkooi en dergelijke heb ik helemaal zelf in elkaar gelast. Ik heb zelfs een eigen custom-uitlaat op de wagen gemonteerd, dat ga je ergens anders niet zien." Hoewel de tiener zondag voor het eerst in een wedstrijd, tussen andere brullende crossautos, aan de start verschijnt, blijft hij er opmerkelijk rustig bij. "Het moeilijkste wordt de start, we zitten allemaal opeen en het is rijden om er als eerste door te raken. Dan ga ik me vooral ...

Hoewel Tim de legale leeftijd voor een rijbewijs nog niet heeft gehaald, is hij trots zijn eigen scheurijzer te kunnen tonen. Een vervaarlijk uitziende Opel Corsa, voorzien van een heuse race-uitrusting. "Op school werk ik veel met metaal, dus de rolkooi en dergelijke heb ik helemaal zelf in elkaar gelast. Ik heb zelfs een eigen custom-uitlaat op de wagen gemonteerd, dat ga je ergens anders niet zien." Hoewel de tiener zondag voor het eerst in een wedstrijd, tussen andere brullende crossautos, aan de start verschijnt, blijft hij er opmerkelijk rustig bij. "Het moeilijkste wordt de start, we zitten allemaal opeen en het is rijden om er als eerste door te raken. Dan ga ik me vooral focussen op het bijhouden van de groep. Of ik een podiumplaats haal, dat weet ik helemaal niet. Ik vind het vooral super om te doen en daar gaat het toch een beetje om".Franky ziet het dan weer heel wat optimistischer. "Vader en zoon op het podium, moet kunnen", schatert hij. "Tim rijdt al van 12 jaar met crossautos op boerenvelden, hij gaat dat erg goed doen zondag, daar twijfel ik niet aan." Zeggen dat Tim de cross-microbe met de papfles heeft binnengekregen is misschien het understatement van het jaar. Franky is alles behalve een nieuweling binnen het pittiger segment van de autosport. "Vroeger deed ik veel mee aan speedway-races, maar toen ik mijn vrouw - Cindy - leerde kennen, leerde ik ook mijn schoonvader - Guy - kennen. Hij was een talentvol autocrosser en hij overtuigde me om het ook te proberen. Ik was meteen verkocht. De spanning, de sensatie en de sfeer rond het ganse gebeuren zijn dingen die eigen zijn aan de cross-wereld en je wordt er snel in meegezogen".Autocross, rally & speedway. De termen vliegen in het rond maar wat zijn nu de verschillen hierin? "Rally is de meest bekende tak van het gebeuren. Met een wagen een bepaald traject zo snel mogelijk afleggen en wie de snelste tijd afklokt, die wint" beschrijft Franky. "Speedway is dan weer rondjes rijden op een piste, op asfalt als het ware. Autocross, daar gaan we met de wagens de boer op bij wijze van spreken. De bedoeling is daar dat we allen samen starten en wie het eerst 6 rondes heeft gereden wint. Het klinkt misschien eenvoudig, maar starten in groep en enkel maar op boerenvelden rijden is ronduit sensationeel." De passie voor de sport is bijna proefbaar, maar toch probeerde Franky het ook nog in de rally. "Ik heb een eindje rally gereden, maar toen een familielid van ons in Beselare zijn eigen autocross organiseerde, twijfelde ik geen moment. Het was het ideale moment om ook Tim te betrekken in het gebeuren, een schitterend vader-zoonmoment".Autocross lijkt, op papier althans, heel wat volkser dan het grotere rally gebeuren. Het is een stelling die de familie Lenoir voluit beaamt. "Tijdens wedstrijden wordt 3 keer een kwartier gereden. Daartussen is er pauze voorzien waardoor een wedstrijd meestal een volledige dag beslaat. Hierdoor is het een familiaal gebeuren, iedereen is mee en de barbecues draaien overuren. Het maakt eigenlijk niet uit of je met een dure auto of een stuk oud ijzer rond rijdt. Het maakt zelfs niet uit of je eerste of laatste in je manche bent. Tijdens de race is het de sensatie die telt, naast het veld de ambiance".(CLL)