Vorig jaar kreeg de sporthal een nieuwe vloer, werd extra turn- en sportmateriaal aangeschaft en is er ook een dossier ingediend om de oude turnzaal te vernieuwen. "Door de recente reorganisatie van het secundair onderwijs krijgt elke scholengroep de kans nieuwe basisopties aan te bieden", legt directeur Bart Vandenberghe uit. "Wij hebben ervoor geopteerd de sportieve kaart te trekken. Leerlingen in 1A krijgen naast hun vaste 28 uur nog 4 keuze-uren. Daarbij kunnen ze bovenop hun wekelijkse L.O.-lessen hun sportaanbod nog wat uitbr...

Vorig jaar kreeg de sporthal een nieuwe vloer, werd extra turn- en sportmateriaal aangeschaft en is er ook een dossier ingediend om de oude turnzaal te vernieuwen. "Door de recente reorganisatie van het secundair onderwijs krijgt elke scholengroep de kans nieuwe basisopties aan te bieden", legt directeur Bart Vandenberghe uit. "Wij hebben ervoor geopteerd de sportieve kaart te trekken. Leerlingen in 1A krijgen naast hun vaste 28 uur nog 4 keuze-uren. Daarbij kunnen ze bovenop hun wekelijkse L.O.-lessen hun sportaanbod nog wat uitbreiden. Vanaf september 2020 kan dit in het tweede jaar met basisopties en keuzevakken oplopen tot 7 of zelfs 9 uur sportgerelateerde vakken per week. Hierin zitten ook twee uur wetenschappelijke en communicatieve vaardigheden verwerkt. Hier focussen we op ergonomie, krachtenleer en een gezonde levensstijl nastreven. Bewegen en onderzoekend leren staan centraal. Het is de bedoeling om dit sportieve luik ook in de tweede en derde graad door te trekken. Naast de Biotechnieken (TSO) is twee uur extra sport een optie en het BSO biedt nog ruimte om 2 uur praktijk om te wisselen voor sportieve lessen." Directeur Vandenberghe hoopt volgend schooljaar een klas met een twaalftal leerlingen op te starten."De doelstelling is om de helft klassieke sporten, zoals atletiek, gymnastiek, ritmiek en balsporten, aan te bieden met daarnaast 50 procent minder bekende sporten. Bij die tweede groep zitten bijvoorbeeld doel- en terugslagspelen, contact- en verdedigingstechnieken en circusvaardigheden. Ze kunnen ook proeven van alternatieve sporten zoals freerunning, badminton en oriëntatieloop. Afwisseling en plezier blijft een belangrijk gegeven. Onze school heeft momenteel enkele talentrijke sporters in de rangen, die Belgische titels hebben verzameld in verschillende disciplines. Sportieve leerlingen extra kansen geven is een doel op zich maar ze moeten zich vooral ook goed voelen. Dit concept zal natuurlijk moeten groeien. Deze aanpak brengt jongeren sowieso aan het sporten. Het sociaal aspect en de weerslag op de gezondheid van jongvolwassenen is ook een belangrijk gegeven." Oud-leerlingen Yves Lampaert en Jelle Wallays reageerden alvast heel enthousiast en waren onmiddellijk bereid het ambassadeurschap op zich te nemen. "Mocht ik de mogelijkheid gehad hebben, zou dit zeker mijn ding geweest zijn", klinkt het bij de Belgisch kampioen wielrennen van 2018. "Wij moesten vooral na de schooluren trainen." Jelle is de VABI dankbaar voor de kansen die ze hem hebben geboden. "Door die steun is mijn profcarrière in een stroomversnelling geraakt. De school gaf me de vrijheid om er helemaal voor te gaan."