Het Brugse stadsbestuur besliste eind augustus dat het bovengronds parkeren in de binnenstad vanaf januari duurder wordt. Wie vier uren wil parkeren, zal straks 14 euro betalen.

"Net zoals bij de invoering van het nieuwe parkeerplan, lijjkt het ons onlogisch dat er maatregelen worden doorgevoerd voor er alternatieven worden voorgesteld", zegt voorzitter Hendrik Vermeulen van Unizo Brugge. "Dan hebben we het vooral over de aantrekkingskracht van goedkopere of gratis randparkings waar Unizo via zijn memorandum vorig jaar naar vroeg. Oké, de uitbreiding van de parking onder 't Zand staat op de planning, maar wat doen we in tussentijd? Waar zijn de alternatieve plannen gebleven?

Gratis kortparkeren

De voorzitter hamert op het belang van de lokale handel. "Een brood kopen in de Smedenstraat, een boodschap ophalen in de Ezelstraat, een pakket brengen naar een postpunt in de Katelijnestraat... Voorbeelden genoeg waarbij gratis kortparkeerplaatsen de lokale handel ondersteunen. Momenteel zijn er al enkele Shop&Go-plaatsen, maar de signalisatie noch de werking is efficiënt."

Vermeulen stelt dan ook een alternatief voor. "Organiseer kortparkeren zonder een ticket te moeten nemen of je schijf te leggen. Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk. De parkeerplaatsen moeten bovendien goed worden aangeduid, eventueel met een andere kleur van wegmarkering, zoals in Kortrijk succesvol wordt toegepast."

Alle inwoners belonen

Daarmee wil de Unizo-voorzitter alle Bruggelingen belonen voor een bezoek aan 'hun' centrum. "Niet alleen voor de bewoners van de binnenstad, maar ook van Assebroek, Lissewege, Zeebrugge en alle andere deelgemeenten. Zij verdienen een ernstig voordeeltarief of wie weet zelfs twee gratis uren. Alle signalen die buurtbewoners weer naar hun centrum laten komen, zijn welkom."