Unieke motorfietsen volgen parcours WOI-soldaat in Westhoek

Enkel motors die voor 1931 waren gefabriceerd, mochten deelnemen. © Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Zaterdag namen meer dan 85 motorrijders deel aan het evenement ‘Where is Anna’, een run voor motorfietsen die allemaal dateren van voor 1931. De deelnemers volgden een parcours van 85 km, gelinkt aan het op ware feiten gebaseerde oorlogsverhaal van een frontsoldaat en koerier die zijn vriendin Anna probeert te vinden.

Organisatoren waren Hans Devos, Jurgen Meesschaert en Ivo Willaert. “Dit evenement is een eerbetoon aan het verleden, aan een oorlog die zich nooit meer mag herhalen, en dat doen we op een bijzondere manier”, legt Hans Devos uit. “Uitgangspunt is het verhaal ‘Where is Anna’. John, een jonge soldaat en koerier had een belangrijke boodschap voor de koning, maar kwam met zijn motorfiets terecht in een vuurgevecht en kwam gewond toe aan de koninklijke villa in De Panne waar koning Albert verbleef.

Daar ontmoette John de rijke notarisdochter Anna die als dienstmeid een handje toestak, maar ook hielp met het verzorgen van de gewonde soldaten, waaronder John. Er ontstond een goede band tussen de twee, maar zodra John genezen was, moest hij weer naar het front… Hij kreeg spijt dat hij Anna niet over zijn gevoelens voor haar had verteld. Het volgende weekend sprong hij op zijn motorfiets en reed terug naar de villa om haar dat te vertellen, maar Anna bleek vertrokken naar een veldhospitaal dicht bij de frontlinie. John gaf de strijd niet op en wilde heel de frontlinie in de Westhoek afreizen om zijn geliefde Anna te vinden…”

Gepaste outfits

In het voetspoor van soldaat John startten de deelnemers aan de motorrun vandaag hun rondrit aan ‘De Coude Scheure’, een gerestaureerde boerderij met WOI-geschiedenis in Mannekensvere. Een internationaal gezelschap, waaronder zelfs Nederlands die hier een rit van bijna 500 km uit Groningen voor over hadden. “We combineren een stuk geschiedenis met onze passie voor motorfietsen, een streekgebonden verhaal en cultuur voor lekker eten”, vervolgt Hans.

“De deelnemende motorfietsen dateren allemaal van voor 1931, een symbolisch cijfer dat we koppelen aan de wederopbouw na WOI die zo’n 10 jaar heeft geduurd. Er zitten echt wel juweeltjes bij! Het oudste model is een White & Poppe met carbidlamp en dateert van 1905! Maar er zijn nog meer blikvangers: enkele schitterende oldtimers en een zeldzame Franse Villard, een ‘cycle car’, een soort driewieler die het midden houdt tussen een auto en een motorfiets. Leuk is dat heel wat deelnemers zich hebben uitgedost in een gepaste outfit, zoals mijnheer pastoor en het nonnetje in deze Villard!”

Re-enactors

Hans had ook zijn eigen blikvanger mee: een camion van het Amerikaanse leger uit 1918. “Het is een Ford TT afkomstig uit het Ford-museum in Nederland”, verduidelijkt hij. “Ook de fiets erop is bijzonder: een Columbia Military Model uit 1918.” Om helemaal in de sfeer te blijven was ook de Retrofietsclub ORE van de partij, zelfs met een fiets met houten wielen. De Vespaclub uit Brugge begeleidde de oude motorfietsen, eerst richting kasteel Sint-Flora in De Moeren.

Daar werd het gezelschap opgewacht door re-enactors Filip Berquet en Rietje Sinnaeve, die het verhaal van het kasteel uit de doeken deden: “Het kasteel dateert grotendeels uit 1851 en speelde een belangrijke rol tijdens de Eerste Wereldoorlog. Tijdens het laatste jaar van WOI zochten koning Albert I en koningin Elisabeth hier hun toevlucht en ze ontvingen er ook heel wat prominente gasten. Het was in dit kasteel trouwens dat de koning besliste om de IJzervlakte onder water te zetten!”

De deelnemers waren uitgedost volgens de mode van die tijd.
De deelnemers waren uitgedost volgens de mode van die tijd. © Myriam Van den Putte
© Myriam Van den Putte
© Myriam Van den Putte

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier