Uitdagend parcours telt meer dan 300 kilometer

Thierry Neuville vorig jaar aan het werk op de shakedown in Nieuwkerke, die dit jaar niet tot het programma van de WRC’s behoort. © (Foto DM)
Redactie KW

Met de komst van het WK werd het al uitdagende parcours van de Ypres Rally nog een pak moeilijker gemaakt. Intense en lange proeven in de Westhoek op vrijdag en zaterdag worden op zondag gevolgd door een pittige halve dag in de regio van Spa. Het is al van 2005 geleden dat de wedstrijd nog meer dan 300 wedstrijdkilometers telde.

De Ypres Rally telde de laatste jaren gemiddeld 260 wedstrijdkilometers en was daarmee al met voorsprong de langste rally van België. Om de rally WK-waardig te maken, was er opnieuw nood aan een derde wedstrijdzondag en de bijhorende extra kilometers. De organisatie had die dag in de streek van Roeselare of pakweg de Vlaamse Ardennen kunnen uittekenen, maar koos voor de omgeving van Spa-Francorchamps. Super Stage verbindt daarmee de twee iconen van de Belgische autosport en kan er bovendien profiteren van de uitstekende faciliteiten van het circuit om de afsluitende Powerstage te organiseren.

Een WK-rally zorgt natuurlijk voor een iets andere timing dan we tijdens een traditionele ‘Heilige Week’ gewoon zijn. Op maandagnamiddag al is er in Vleteren de in WK-middens gekende ‘Monday Test’ voor deelnemers uit WRC2, WRC3 en de GT-categorie. Na de uitgebreide verkenningen, die dinsdagnamiddag al van start gaan in Spa-Francorchamps, is de volgende testmogelijkheid voorzien in Nieuwkerke op donderdagavond. Van 17 uur tot 23 uur vindt daar de ‘Non Priority Shakedown’ plaats. Alle deelnemers, behalve de WRC-rijders, kunnen er verschillende runs afwerken op het vertrouwde parcours van 5,37 km. Net als voor de test in Vleteren geldt ook hier een beperkt aantal toeschouwers.

WK-toppers

De WK-toppers komen pas op vrijdagmorgen voor het eerst in actie. Voor hen is omstreeks acht uur een aparte ‘Priority Shakedown’ van 9,81 km voorzien in Langemark. Alle Priority 1-rijders, zoals de WRC-piloten worden genoemd, krijgen tot halftien de tijd om drie verplichte passages uit te voeren. Ook daarna kunnen WRC’s nog een run uitvoeren, samen met de andere deelnemers uit WRC2 en WRC3. Het zal er dan vooral op aankomen om geen schade meer te rijden, want de tijd tot de start is wel erg beperkt. Anders dan bij een ‘gewone’ Ypres Rally gaat de wedstrijd al net na de middag van start vanuit Ieper.

Zowel vrijdag als zaterdag krijgen de deelnemers twee lussen van vier proeven in de Westhoek voorgeschoteld. De vernieuwde proef Reninge-Vleteren, meteen goed voor 15 km, mag de rally om exact 13.26 uur openen. Daarna gaat het richting Westouter-Boeschepe (19,6 km), de bekende scherprechter uit de jongste edities die een Frans tintje aan de rally toevoegt.

Langste dag

De vernieuwde KP Kemmelberg (23,62 km) is de langste proef op vrijdag. Na de start in Dranouter en een passage over de Kemmelberg zoekt die proef de wegen van de vroegere KP Sauvegarde in Wijtschate op. Elke lus eindigt met een passage in Zonnebeke (9,45 km), waarbij de tweede doortocht net na zonsondergang plaatsvindt. Met 135 km op de teller is de vrijdag meteen ook de langste dag van de rally.

Om de rally WK-waardig te maken, was er opnieuw nood aan een derde wedstrijdzondag

Op zaterdag staan ‘slechts’ 120 km op het programma. Die wedstrijddag is een stuk korter dan we gewend zijn, maar valt allesbehalve te onderschatten. Om 9 uur ’s morgens krijgen de deelnemers meteen KP Hollebeke (25,86 km) voorgeschoteld. De klassieker van weleer start dit keer in Zillebeke om te eindigen in Sint-Elooi bij Voormezele. Vervolgens gaat het richting Dikkebus (12,49 km) en Watou (13,62 km), twee proeven in versies die de deelnemers vertrouwder zullen aandoen.

Ook de vierde en laatste proef van elke lus, Mesen-Middelhoek (7,99 km), kennen de deelnemers al uit eerdere edities. Nog voor 18 uur zit de tweede wedstrijddag er al op, zodat de deelnemers vroeg onder de wol kunnen.

Zondagmorgen worden de eerste teams al voor vijf uur in het gesloten wagenpark verwacht voor de start van een – zelfs naar WK-normen ellenlange verbindingsrit richting de Ardennen.

Rond de klok van acht is de aankomst voorzien op het circuit van Spa-Francorchamps waar een ‘tyre fitting zone’ is voorzien. Daarna gaat het richting KP Bellevaux-Malmedy (16,62 km), een proef die op maat lijkt gesneden van Thierry Neuville. Op dezelfde wegen maakte de man van de streek al meermaals het mooie weer in de regionale Rallye des Crêtes. De finish is op het circuit voorzien.

Na een regroup in de paddock wacht vervolgens de eerste doortocht op KP Francorchamps (11,21 km). Een proef die start in Ster, daarna dienstwegen rond het circuit aandoet om te finishen nabij de Eau Rouge-bocht. Meteen daarna volgt een tweede passage in Bellevaux-Malmedy.

Wolf Powerstage

Vervolgens is er een opnieuw een regroup voorzien in afwachting van de apotheose ’s middags: de Wolf Powerstage, de slotproef van de rally waar de WRC-rijders en BK-piloten extra punten kunnen verdienen volgens de KP-uitslag. Omstreeks halftwee worden de eerste deelnemers op het eindpodium verwacht.

Benieuwd hoeveel deelnemers de traditionele afvallingskoers, die nog zwaarder wordt dan anders, zullen overleven.