Uitbreiding Boudewijnkanaal: Brugge eist garanties van havenbestuur

Het Boudewijnkanaal zou, tussen Lissewege en Zeebrugge, verdiept en verbreed worden. © Davy Coghe
Redactie KW

Het Brugse schepencollege eist garanties van havenbestuur en -bedrijven rond de verbreding en verdieping van het Boudewijnkanaal. De stad laat weten de bezorgdheid te delen van de inwoners van Lissewege en Zwankendamme.

Het havenbestuur (MBZ) diende onlangs een aanvraag in voor een omgevingsvergunning om het Boudewijnkanaal tussen Lissewege en Zeebrugge te verbreden en verdiepen. Op termijn zou er een kade voor twee zeeschepen moeten komen. Die plannen botsten meteen op heel wat onvrede bij de omwonenden.

Nu laat het schepencollege van Brugge weten de bezorgdheid van de inwoners van Lissewege en Zwankendamme te delen. “Zeker op het vlak van geluid en luchtkwaliteit wil het bestuur harde garanties van de haven en de havenbedrijven dat de leefbaarheid voor de inwoners niet aangetast wordt door de geplande werken”, aldus schepen van Ruimtelijke ordening Franky Demon (CD&V). “Maar het college is ook bezorgd over de impact van de nieuwe terminal na deze werken, die wellicht als autoterminal zal gebruikt worden.”

“Aan de ene kant wil de stad de haven ten volle tot ontwikkeling laten komen zodat de stad en haar inwoners ook de voordelen plukken van een bloeiend economisch weefsel in de haven. Bijkomende werkgelegenheid is uiteraard heel belangrijk, maar het moet hand in hand gaan met het milieu en de leefbaarheid in de woonkernen van Lissewege en Zwankendamme”, zegt Demon. “Geluidsoverlast voor de buurtbewoners, zowel tijdens de aanlegfase als tijdens het latere gebruik van de terminal, kan niet getolereerd worden. Zo willen we vermijden dat er ook ‘s nachts gewerkt wordt of dat bepaalde machines en werktuigen gebruikt worden die overlast kunnen veroorzaken, zeker als er alternatieven bestaan om de werken stiller uit te voeren.”

Luchtkwaliteit

Eenmaal de terminal in de toekomst in gebruik genomen wordt, wellicht als autoterminal, worden grote schepen verwacht die op enkele honderden meters van de dorpskernen hun goederen komen laden en lossen. “We kunnen moeilijk aanvaarden dat er licht gegaan wordt over het verwachte effect op de luchtkwaliteit hiervan”, aldus nog Demon. “We zullen er bij de Vlaamse vergunningsverlener dan ook sterk op aandringen dat men oplegt om de impact op de luchtkwaliteit beter te gaan inschatten met bijkomend studiewerk. Zeker wat betreft de uitstoot van fijn stof, roet en andere stoffen die de lucht kunnen vervuilen. Bovendien leggen we op dat enkel schepen die op de properste brandstoffen varen toegelaten worden in dit stuk van de haven. En als ze aangemeerd liggen, dan willen we dat ze hun motoren volledig afleggen en aankoppelen op het elektriciteitsnet via walstroom om zo stil en zonder luchtvervuiling te kunnen laden en lossen.”

Uitbreiding Boudewijnkanaal: Brugge eist garanties van havenbestuur

Tot slot vraagt het stadsbestuur dat de buurtbewoners goed geïnformeerd worden over alle werken. “We willen dat er een groen telefoonnummer voorzien wordt waarnaar buurtbewoners kunnen bellen als ze vragen hebben of overlast ervaren, zodat er snel en gepast kan ingegrepen worden door de bedrijven die de werken zullen uitvoeren”, besluit Demon.

Dit is een advies dat het stadsbestuur geeft aan de Vlaamse overheid. Het is die Vlaamse overheid die beslist over het al dan niet vergunnen van het project en de op te leggen voorwaarden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier