De onderneming om de witte Opel Kadet van Patrick Deloddere op te vissen aan de brug van de Expresweg in Wielsbeke, duurde maar liefst zeven uur en een kwartier. De 49-jarige mecanicien vertrok op 14 januari 2000 naar het werk, maar kwam er nooit aan. In de auto werden stoffelijke resten gevonden. Onderzoek zal nu moeten uitwijzen of de stoffelijke resten effectief van Patrick Deloddere zijn. Donderdagvoormiddag kon het Kortrijkse Parket daar nog geen duidelijkheid over verschaffen.

Patrick Deloddere. © GF

Op regelmatige tijdstippen doorzoeken de Cel Vermiste Personen, de scheepvaartpolitie en duikers van de Civiele Bescherming de waterlopen in West-Vlaanderen. Dat gebeurt met een sonar, die objecten in het water kan opsporen die je vanop de grond niet kan zien. Vorige maand vonden ze daarbij vier wagens: één in Lauwe en drie in Sint-Baafs-Vijve. Al snel legden de speurders van de Cel Vermiste Personen de link met drie oude verdwijningszaken: die van Patrick Deloddere uit Waregem (2000), die van Christophe Maertens uit Izegem (2000) en die van Waregemnaar Filip Migneau uit februari 2014.

Speciale luchtkussens

Dinsdag en woensdag gingen de speurders en de Civiele Bescherming dan over tot het effectief opvissen van de wagens. De auto in Lauwe bleek een gestolen Peugeot zonder nummerplaten te zijn, maar in Sint-Baafs-Vijve leverde de grote ruimactie wél op. Eén van de wagens bleek midden in de Leie te liggen en kon alleen met speciale luchtkussens uit het water gehaald worden. Toen dat na enkele uren gelukt was, bleek al snel dat het om een Volkswagen te gaan. Op basis van de serienummers van enkele onderdelen van de auto kon men al snel achterhalen dat het om de Volkswagen Polo van Filip Migneau ging. Het is met die wagen dat de vermiste Waregemnaar op 24 februari 2014 naar zijn werkgever, Beaulieu in Kruishoutem, vertrok. Hij zou er de nachtdienst gaan doen, had zijn werkkledij aan en zijn blauwe rugzak bij. Maar in Kruishoutem is Filip Migneau nooit aangekomen.

Weinig tips

Een week na zijn verdwijning verspreidde het parket van Kortrijk een opsporingsbericht. Veel tips leverde dat niet op. Volgens zijn omgeving had Filip Migneau in het verleden wat problemen gehad met collega's bij Unilin maar waren die problemen uitgeklaard op het moment van zijn verdwijning. Een maand na de verdwijning flakkerde de hoop weer op toen de scheepvaartpolitie op een autowrak stootte in het kanaal Kortrijk-Bossuit.

Het bleek echter niet om de auto van Filip Migneau te gaan. Daarna bleef het lange tijd stil in het onderzoek. Met de vondst van zijn wagen hopen de speurders dat de verdwijning helemaal opgelost is. Het wrak werd in een speciale container overgebracht naar Kortrijk. In de auto zijn ook nog menselijke resten aangetroffen. Hoogstwaarschijnlijk gaat het om sporen van Filip Migneau maar dat is nog niet officieel bevestigd.

Of het om een ongeval of iets anders gaat in beide gevallen, zal nu verder onderzocht worden. (LK/CTK)

De onderneming om de witte Opel Kadet van Patrick Deloddere op te vissen aan de brug van de Expresweg in Wielsbeke, duurde maar liefst zeven uur en een kwartier. De 49-jarige mecanicien vertrok op 14 januari 2000 naar het werk, maar kwam er nooit aan. In de auto werden stoffelijke resten gevonden. Onderzoek zal nu moeten uitwijzen of de stoffelijke resten effectief van Patrick Deloddere zijn. Donderdagvoormiddag kon het Kortrijkse Parket daar nog geen duidelijkheid over verschaffen.Op regelmatige tijdstippen doorzoeken de Cel Vermiste Personen, de scheepvaartpolitie en duikers van de Civiele Bescherming de waterlopen in West-Vlaanderen. Dat gebeurt met een sonar, die objecten in het water kan opsporen die je vanop de grond niet kan zien. Vorige maand vonden ze daarbij vier wagens: één in Lauwe en drie in Sint-Baafs-Vijve. Al snel legden de speurders van de Cel Vermiste Personen de link met drie oude verdwijningszaken: die van Patrick Deloddere uit Waregem (2000), die van Christophe Maertens uit Izegem (2000) en die van Waregemnaar Filip Migneau uit februari 2014. Dinsdag en woensdag gingen de speurders en de Civiele Bescherming dan over tot het effectief opvissen van de wagens. De auto in Lauwe bleek een gestolen Peugeot zonder nummerplaten te zijn, maar in Sint-Baafs-Vijve leverde de grote ruimactie wél op. Eén van de wagens bleek midden in de Leie te liggen en kon alleen met speciale luchtkussens uit het water gehaald worden. Toen dat na enkele uren gelukt was, bleek al snel dat het om een Volkswagen te gaan. Op basis van de serienummers van enkele onderdelen van de auto kon men al snel achterhalen dat het om de Volkswagen Polo van Filip Migneau ging. Het is met die wagen dat de vermiste Waregemnaar op 24 februari 2014 naar zijn werkgever, Beaulieu in Kruishoutem, vertrok. Hij zou er de nachtdienst gaan doen, had zijn werkkledij aan en zijn blauwe rugzak bij. Maar in Kruishoutem is Filip Migneau nooit aangekomen. Een week na zijn verdwijning verspreidde het parket van Kortrijk een opsporingsbericht. Veel tips leverde dat niet op. Volgens zijn omgeving had Filip Migneau in het verleden wat problemen gehad met collega's bij Unilin maar waren die problemen uitgeklaard op het moment van zijn verdwijning. Een maand na de verdwijning flakkerde de hoop weer op toen de scheepvaartpolitie op een autowrak stootte in het kanaal Kortrijk-Bossuit. Het bleek echter niet om de auto van Filip Migneau te gaan. Daarna bleef het lange tijd stil in het onderzoek. Met de vondst van zijn wagen hopen de speurders dat de verdwijning helemaal opgelost is. Het wrak werd in een speciale container overgebracht naar Kortrijk. In de auto zijn ook nog menselijke resten aangetroffen. Hoogstwaarschijnlijk gaat het om sporen van Filip Migneau maar dat is nog niet officieel bevestigd.Of het om een ongeval of iets anders gaat in beide gevallen, zal nu verder onderzocht worden. (LK/CTK)