Twee marktkramers uit Aartrijke pakken crisis creatief aan: “Leurhandel zoals onze grootouders”

Pieter Vanpraet, derde generatie van Vishandel Vanpraet. © BC

Ook marktkramers worden niet gespaard door de coronacrisis. Pieter Vanpraet van Vishandel Vanpraet en Laurenz Vermeulen van Poelier Vermeulen pakken daarom uit met een creatieve oplossing, waarvoor ze inspiratie opdeden uit de tijd van hun grootouders. “We pakken de leurhandel van weleer opnieuw op.”

Laurenz Vermeulen en zijn ouders Marc en Nancy staan onder meer op de markt in Blankenberge en op zondag in Zedelgem. Pieter doet de markt met zijn vrouw Pascale en zijn ouders Johan en Annemie. Ze staan onder andere in Oostkamp, twee keer in Torhout, op woensdag op de markt en op vrijdag aan het zwembad. “Ook mijn 80-jarige grootmoeder Hilda gaat nog twee keer per week mee naar de markt”, begint Pieter. Net als Laurenz is hij de derde generatie marktkramers. Nochtans hebben beiden gestudeerd. Pieter heeft een diploma boekhouding en Laurenz een diploma sociaal werk. “Toch had ik de microbe voor de markt al snel te pakken. Je kunt dat niet uitleggen, het is iets speciaals”, pikt Laurenz in.

“Op mijn twaalfde wou ik naar de bakkersschool gaan. Maar mijn moeder zei toen dat ik eerst beter gewoon onderwijs zou volgen en dat ik dan nog kon beslissen. En maar goed ook, want toen ik 16 was wist ik heel zeker dat ik de markt wou doen”, zegt Pieter.

Leurhandel 2.0

Vandaag moet die derde generatie coronagewijs creatief zijn. Daarvoor grijpt ze terug naar middelen uit de oude doos. “Onze grootouders deden leurhandel en in feite doen wij dat vandaag ook. Noem het gerust ‘Leurhandel 2.0’. We bereiken klanten via sociale media en het is mogelijk om te abonneren op onze nieuwsbrief waarin we opsommen wat we aanbieden. Twee keer per week leveren we dan de verse vis aan huis. Op die manier kunnen de klanten nog steeds bij ons terecht en kunnen wij bezig blijven, weliswaar op een lager pitje. Heel binnenkort starten we ook een webshop op. Ondertussen kijken we natuurlijk ongelooflijk hard uit om onze klanten weer te mogen verwelkomen op de markten.”

Laurenz Vermeulen, derde generatie van Poelier Vermeulen.
Laurenz Vermeulen, derde generatie van Poelier Vermeulen.© BC

Ook Laurenz en zijn ouders grijpen terug naar deze methode uit de goeie oude tijd. “Momenteel kunnen de mensen gebraden kip, vleugeltjes, vol-au-vent en meer afhalen in ons atelier in Aartrijke, op zaterdagmorgen. In regio Ertvelde, waar we normaal ook wekelijks op de markt staan, leveren we een keer per week aan huis.”

We kijken er enorm naar uit om de klanten weer te mogen verwelkomen op de markten

Beide marktkramers merken op hoe groot de kracht is van sociale media in deze crisistijd. “Een facebookbericht van ons werd opgepikt door de Chiro en massaal gedeeld. Dat hebben we gevoeld in de verkoop. De solidariteit is groot bij de mensen. Het marktseizoen start eigenlijk op de eerste mooie dag van het jaar. Het seizoen moest dus volop bezig zijn. Heel spijtig, maar we blijven positief en hopen om snel weer naar de markten te kunnen”, besluit Laurenz. (BC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier