Triest record voor West-Vlaanderen: al 21.315 kreten om hulp bij Tele-Onthaal

Opvallend meer West-Vlaamse jongeren vinden de weg naar de chatservice van Tele-Onthaal. © Getty Images
Phebe Somers

Tele-Onthaal krijgt in onze provincie 13 procent meer oproepen dan voor de coronacrisis. De hulplijn registreerde dit jaar al 21.315 oproepen en is op weg naar een triest record. De helft van de gesprekken gaat over corona.

Tele-Onthaal registreerde in de eerste helft van dit jaar 21.315 oproepen in West-Vlaanderen. Dat zijn er ongeveer evenveel als dezelfde periode in 2020, maar wel 13 procent meer dan in 2019. Mensen kunnen telefonisch of via de chat contact opnemen met Tele-Onthaal. Vooral die tweede optie wint aan populariteit. “Door de coronapandemie zien we duidelijk een stijging in het aantal oproepen. Deze trend blijft zich ook dit jaar doorzetten”, verduidelijkt Leen Devlieghere, directeur Tele-Onthaal West-Vlaanderen. “In 2020 werden over het hele jaar 32.713 oproepen beantwoord, het hoogste aantal ooit. De kans is dus groot dat dit aantal dit jaar zal geëvenaard of zelfs overschreden worden.”

Eenzaamheid

Natuurlijk gaan niet alle gesprekken over corona, maar in zowel 2020 als 2021 was dat wel zo in de helft van de gevallen. Corona is vaak de aanleiding, maar ook soms een belastende factor bij bestaande of nieuwe zorgen.

De andere meest voorkomende gespreksonderwerpen zijn relatie- en gezondheidsproblemen. Bij die laatste gaat het vooral om geestelijke gezondheid, denk maar aan depressie, angst en stress. Op de derde plaats komt telefonisch het thema eenzaamheid het meeste voor, via de chat is dat zelfdoding.

Vrouwelijke bellers en chatters zoeken hulp voor slachtofferbeleving, dagdagelijkse activiteiten en socio-economische problemen. Mannen hebben het eerder over verslaving of seksualiteit. Het onderwerp dat echter de grootste stijging kent, is eenzaamheid. Er kwamen liefst 59 procent meer telefoontjes binnen dan voor de crisis. Ook psychische problemen zoals angsten (+ 31 procent) en verslaving (+ 17 procent) zijn in opmars. Gemiddeld 30 procent van de oproepers wordt na het gesprek doorverwezen naar externe, gepaste hulp.

Meer jongeren

Opvallend: telefonische oproepen komen in 69 procent van de gevallen van mensen die alleen wonen. Bij chatoproepen is dat net andersom: 77 procent woont niet alleen. Dat heeft wellicht te maken met de leeftijd: chatters zijn verhoudingsgewijs een stuk jonger en leven vaak nog in het ouderlijk gezin. Een pak jongeren vond het voorbije jaar dan ook de weg naar Tele-Onthaal: bij -25-jarigen werden liefst 56 procent meer chatoproepen geregistreerd. Telefonisch vonden dan weer 13 procent meer zestigplussers de weg naar de hulplijn.

Tele-Onthaal telde op 1 september exact 140 vrijwilligers in West-Vlaanderen, maar kan altijd extra krachten gebruiken. In oktober start een nieuwe opleiding. “Enerzijds om de uitstroom van vrijwilligers op te vangen, anderzijds om verder uit te kunnen breiden. Er is nog een grotere vraag naar telefonische hulp en chathulp dan wat we kunnen bieden”, zegt directeur Leen Devlieghere.

Nood aan een gesprek? Bel 106 of chat via de website www.tele-onthaal.be. Wie zich wil aanmelden als vrijwilliger kan ook op de site terecht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier