"Door de coronacrisis hadden we twee maanden geen inkomsten: we moesten stoppen met brouwen en er mocht er geen bier afgehaald worden aan de abdij", vertelt broeder Godfried.
...

"Door de coronacrisis hadden we twee maanden geen inkomsten: we moesten stoppen met brouwen en er mocht er geen bier afgehaald worden aan de abdij", vertelt broeder Godfried.De monniken schermden zich de voorbije weken nog meer af van de buitenwereld. "Ons gastenhuis is dicht en de missen kunnen niet bijgewoond worden door mensen van buiten de abdij", aldus Godfried. "We maakten in deze periode goddank geen besmetting mee. Corona binnen deze muren kan je vergelijken met het paard van Troje of de doos van Pandora.""We zijn blij dat we de bierliefhebbers nu opnieuw gelukkig kunnen maken. De werkwijze is dezelfde als in het voorbije jaar: een profiel aanmaken en reserveren via de webshop. Dat kon donderdag weer vanaf 18 uur. De voorbije dagen hebben we geëxperimenteerd en gemerkt dat onze maatregelen werken."In de wachtrij moeten klanten in hun wagen blijven, een stoplicht regelt het aanschuiven en de verkoper is beschermd met plexiglas, een mondmasker en handschoenen.De monniken bouwden een voorraad op en zullen via de webshop vaker én meer verkopen. Donderdagavond werden er 6.000 bakken beschikbaar gesteld voor de verkoop in plaats van een normale voorraad van 1.750 bakken. Klanten kunnen tot drie bakken bestellen in plaats van twee. Het reservatiesysteem beperkt het gemiddeld aantal wagens tot 15 per uur. "Zo verhinderen we een toeloop. Het is niet onze bedoeling om massaal te verkopen. Wij leven niet om te brouwen, maar brouwen om te leven."De monniken brouwen maximaal 600.000 liter per jaar in amper 42 brouwdagen. De wereldwijde vraag is veel groter dan het beperkte aanbod. "We organiseren deze afhaalmomenten niet voor de opkopers, maar voor de bierliefhebbers. Nu kunnen we trouwens alleen de Belgische markt bereiken, waardoor Belgen iets makkelijker aan ons bier geraken. Door de slimme wachtkamer van de webshop is er meer kans voor liefhebbers, die ruime tijd geleden of nog nooit ons bier bestelden. Profielen, die misbruik willen maken, worden geblokkeerd. We willen iedereen een eerlijke kans geven.""I'm a lucky one", zegt Rolandas Tara?kevicius terwijl hij zijn bestelde bakken donderdag in de koffer van zijn wagen laadt aan de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren. De Litouwse diplomaat had er een rit vanuit Brussel voor over. Ook Flor Holvoet (27) uit het Antwerpse Wilrijk is een van de gelukkigen: "Een rit van bijna twee uur. Dit is mijn eerste keer in Westvleteren en de eerste keer dat ik sinds de start van de lockdown écht buitenkom, behalve dan om naar de winkel te gaan. Ik heb slechts één keer de kans gehad om dit wereldberoemde bier te drinken. Toen ik zag dat het mogelijk was om het te bestellen, greep ik mijn kans. Ik zal veel flesjes verdelen onder familie, vrienden en kennissen en een aantal bewaren voor latere gelegenheden. We kunnen toch niet op café, dus het is fijn om thuis te kunnen genieten van deze luxe."Na het begin van de verkoop, zijn er weer problemen met de webshop. "Helaas konden de computerservers de gigantische bezoekersstroom niet aan", vertellen de broeders op hun Facebookpagina. "Gemiddeld vertoeven er per verkoopsessie zo'n 3.000 mensen in de wachtkamer van de webwinkel. Dat aantal kan ons computersysteem tamelijk vlot verwerken." Maar donderdagavond bezochten meer dan 42.000 mensen de website. "Een ware tsunami van bezoekers, een nooit eerder gezien record. Op een bepaald ogenblik waren er meer dan 11.000 geregistreerde bezoekers tezelfdertijd ingelogd in de wachtkamer. Dat is bijna het viervoud van een normale piek. De servers konden de toeloop niet aan en het systeem crashte of vertraagde." De broeders bieden hun excuses aan en bekijken hoe ze hun dataverwerkingscapaciteit kunnen uitbreiden. Alle 6.000 kratten raakten donderdag uiteindelijk wel besteld door bijna 3.000 klanten.