Jullie hanteren een taakverdeling. Terwijl Joke zich hoofdzakelijk met de verhuring bezighoudt, is Bart de man die de transporttak van het bedrijf draaiende houdt.
...

Jullie hanteren een taakverdeling. Terwijl Joke zich hoofdzakelijk met de verhuring bezighoudt, is Bart de man die de transporttak van het bedrijf draaiende houdt.Joke: "Het is best een veelzijdige, maar ook drukke job. Je moet de offertes en contracten opvolgen. We werken met dag-, week- en maandcontracten. We hebben 150 wagens lopen. Vrachtwagens verhuren we vanuit Tielt, de bestelwagens ook vanop onze zes locaties. Maar ook schadegevallen en boetes moeten we afhandelen. Reservaties worden tot 21 uur beantwoord, ook in het weekend wordt alles snel behandeld. We zijn telefonisch 24/7 bereikbaar. We staan bekend om onze goede service, maar dat maakt het ook zo arbeidsintensief. Er zijn constant wagens van ons de baan op."Jullie verhuren ook vrachtwagens mét chauffeur?Bart: "Soms heeft een bedrijf wel een chauffeur, maar is er iets loos met de medische keuring. Een andere keer willen onze klanten iemand inhuren voor een erg specifieke opdracht. We spelen ook in op de piekmomenten. Zo verhuren we onder andere aan de planten- en bloemensector en andere seizoensgebonden sectoren."Heel wat van de chauffeurs werken hier al tientallen jaren?Bart: "In 1989 zijn wij in het bedrijf gestapt, maar sommige van onze werknemers zijn nog door mijn ouders in dienst genomen. Wij werken ook bewust niet met buitenlandse chauffeurs."Jullie bijhuizen bevinden zich verspreid over Oost- en West-Vlaanderen. Nog plannen om uit te breiden?Joke: "Die extra vestigingen hebben natuurlijk een boost gegeven aan onze verhuur. Het is ook een extra service naar de klanten toe. Iemand van Oostende moet nu niet meer naar Tielt komen, maar kan in Brugge de gehuurde wagen oppikken en later ook weer achterlaten. Onze vestigingen situeren zich bij tankstations. De uitbater geeft de nodige uitleg, noteert gegevens van paspoort en rijbewijs... Maar wij zorgen vanuit Tielt dat de wagens ter plaatse zijn. Eventuele nieuwe bijhuizen zijn zeker een optie, maar we overwegen goed onze locaties. En dat is niet altijd simpel. Bij een tankstation is ideaal, maar de mensen moeten er ook de ruimte hebben om enkele bestelwagens te stallen. Bij langere verhuringen gaan wij de bestelwagens of vrachtwagens aan huis of het bedrijf leveren." Hoe hard hakt de coronacrisis in op jullie bedrijf?Bart: "Bij veel van onze klanten is een groot deel van de omzet weg. Wij werken bijvoorbeeld ook veel voor beursbouwers en evenementenbureaus. Die hebben nu geen extra wagens nodig om in het buitenland beurzen te gaan opzetten"Joke: "Ook particulieren behoren tot onze klanten. Er wordt momenteel wel nog verhuisd, maar een skivakantie of een weekendje Ardennen waarvoor men een busje nodig heeft, dat zit er op dit moment niet in. Al in de paasvakantie van 2020 voelden we dat. We hebben ook heel wat camionetjes die uitgerust zijn met fietsdragers, zo spelen we in op het groeiend aantal fietsvakanties. Maar ook die markt is momenteel ineen gestuikt. We hopen uiteraard dat dit zo snel mogelijk weer zal hernemen."Maar jullie blijven wel investeren.Bart: "Om de twee à drie jaar worden al onze bestelwagens en minibusjes vervangen."Joke: "Dan zitten ze meestal tegen de 100.000 kilometer aan. Iemand die iets huurt, wil dat het ook in orde is. Dus twee jaar of 100.000 km is het maximum bij ons. Bovendien wordt nadien ook de kans op depannage groter en dat vermijden we liever."Bart: "In de verhuur kun je je niet permitteren om geen goed materiaal mee te geven. Daarom hebben we vorige week ook 10 nieuwe Volvo-trucks aangekocht, toch een investering van 800.000 euro. Onze job is niet enkel arbeids-, maar ook kapitaalsintensief."Joke: "Goed onderhouden materiaal leveren houdt ook de mond-aan-mondreclame in stand. Goede prijs/kwaliteit is immers de beste investering in de toekomst."Een drukke job, maar hoe ontspannen jullie?Bart: "Ik hou van vliegvissen. Dat doe ik meestal in de polders of soms ook in het buitenland. Ik kom er echt tot rust. Ik spreek wel eens af met vrienden, maar meestal vis ik alleen. Idem voor het mountainbike. Ik ben wel lid van enkele clubs, maar trek er vaak op mijn eentje op uit. We bevinden ons hier al voortdurend in een competitieve wereld, mijn hobby's hou ik liever recreatief."Joke: "Eigenlijk heb ik niet zoveel tijd voor hobby's, omdat we hier ook in het weekend vaak bezig zijn. Maar ik doe mijn werk ook erg graag, anders hou je dat niet vol. Dus ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. Ik ga wel graag eens wandelen via de knooppunten of gewoon in de natuur vertoeven. Of eens op het gemak thuis zijn kan ook leuk zijn. En verder ga ik ook graag wel eens iets eten. Ik heb wel wat nood aan sociaal contact, ik ben overigens ook lid van Zonta Tielt. En ik kan me ook ontspannen door eens een camionette ter plaatse te brengen. Ik ben en blijf graag bezig."De zaak werd opgestart door de ouders van Bart. Komt de derde generatie straks ook in het bedrijf?Joke: "Ze toont zeker interesse en komt vaak een handje toesteken."Bart: "Charlotte werkt bij Crefius (hypotheekverstrekker binnen Belfius, red.) in Roeselare. De zaak alleen runnen zou niet simpel zijn. 150 wagens en 20 man personeel. Maar we zien wel."