Trambestuurder Chris Heughebaert vertelt: “Mijn werkomgeving geeft me een vakantiegevoel”

Trambestuurder Chris Heughebaert noemt de nieuwe ‘Zeelijner’-toestellen een grote aanwinst. (foto WVH)
Wouter Verheecke
Wouter Verheecke Medewerker KW

Al meer dan twintig jaar bestuurt Chris Heughebaert de kusttram tussen Adinkerke en Oostende. “Het traject is natuurlijk altijd hetzelfde, maar elke werkdag is anders. Dat zorgt ervoor dat ik mijn job nog lang niet beu ben”, vertelt hij.

Chris Heughebaert (46) doorliep vrijwel zijn hele loopbaan bij De Lijn, waar hij nu al 21 jaar als vaste trambestuurder werkt. Tegenwoordig geeft hij als chauffeur-lijnverantwoordelijke zelfs opleidingen aan nieuwe medewerkers. “Bij storingen of zandophopingen moet ik soms overstappen op de vervangende bus, maar de tram draagt zeker mijn voorkeur weg. Daarmee begeven we ons minder tussen het gewone wegverkeer, waardoor wij veel minder last hebben van files”, stelt hij.

Gevarieerde job

De tram rijdt natuurlijk langs een vast traject in de eigen bedding, maar Chris noemt zijn job verrassend genoeg heel gevarieerd. “Ik werk in een 4-2-systeem, waarbij ik vier dagen rijd en vervolgens twee dagen thuis ben. De eerste werkdag is telkens een late dienst en zo schuift dat op, om dan de laatste werkdag te kunnen afronden met een vroege shift. Mijn werkuren zijn dus altijd anders en bovendien is de drukte op de tram sterk seizoensafhankelijk. In de winter zie ik dikwijls dezelfde gezichten opstappen, op weg naar hun werkplek, maar in de zomer zijn dat vooral toeristen. Dan is het ook veel drukker op de weg, waardoor ik dubbel zo alert moet zijn om eventuele aanrijdingen met automobilisten, fietsers of voetgangers te voorkomen.”

Toch kan hij in zijn stuurpost ook wat van de kustomgeving genieten en ook die is hij nog lang niet beu gezien. “Elke dag rijd ik minstens twee keer op en af tussen de stelplaats van Adinkerke en die van Oostende. Elke badplaats heeft zijn eigenheden, wat opnieuw zorgt voor afwisseling: van het kinderlijk enthousiasme bij Plopsaland gaat het over de rustieke jachthaven van Nieuwpoort tot langs de duinen en het strand van Middelkerke en Oostende. Als je constant tussen de vakantiegangers en die mooie panorama’s zit, ervaar je overigens zelf een vakantiegevoel”, vindt Chris.

Personeelstekort

Net omdat hij dagelijks die toeristische plekken ziet, neemt hij echter zelf niet de tram wanneer hij met vakantie is. Dan zoekt Chris liever eens met de fiets de rust van de boerenbuiten op, ver weg van alle verkeer. “Mijn verlof plan ik overigens niet in de zomer in, anders kampen we hier met een personeelstekort. Dat is het enige nadeel aan de job: je kan die vakanties niet vrij kiezen. De flexibele werkuren werken weliswaar wat in op je bioritme, maar daar raak je aan gewend. Gezien mijn persoonlijke situatie vormen die ook niet echt een probleem voor mij”, klinkt het.

Veranderingen

De Lijn investeerde onlangs in nieuwe Zeelijner-tramtoestellen. Zo zijn er nu al een dertigtal in gebruik en tegen volgend jaar moeten er in totaal 48 dergelijke voertuigen langs onze kustlijn rijden. “Nadat ik zelf aan die moderne trams gewend raakte, met hand- in plaats van voetbediening, gaf ik ook opleiding aan andere bestuurders. Ook dergelijke veranderingen houden me scherp en maken dat ik de job na al die jaren nog lang niet beu ben. Sinds het verdwijnen van de ticketverkoop en de betaling met cash op de tram zelf, doe ik die zelfs nog liever. Als chauffeur wil je namelijk vooral rijden en die tijdswinst zorgt ervoor dat we stipter kunnen zijn. Dit komt de dienstverlening dus zeker ten goede”, meent Chris.

(WV)