Trajectcontrole tussen Bredene en Klemskerke nog dit voorjaar operationeel

Op de Brugsestweenweg tussen Bredene en Klemskerke, een kaarsrechte lange weg waar vaak snel gereden wordt, komt nog dit voorjaar een trajectcontrole. © Google Earth
Redactie KW

De trajectcontrole op de Brugsesteenweg tussen Bredene en Klemskerke, die in 2018 aangekondigd werd, zou nog dit voorjaar operationeel zijn.

Tussen 2015 en 2017 gebeurden er zeven ongevallen op het traject tussen Bredene en Klemskerke, maar ook begin vorig jaar gebeurde er nog een zwaar ongeval. In 2018 kondigde het Agentschap Wegen en Verkeer daarom aan er een trajectcontrole te plannen. Uit het antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA) aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) blijkt dat de trajectcontrole dit voorjaar operationeel wordt.

50 km per uur

“Momenteel zijn er in West-Vlaanderen nog 41 punten gevaarlijke verkeerspunten”, zegt Bert Maertens. “Het is de intentie van de Vlaamse regering om alle zwarte punten zo snel mogelijk weg te werken. Een van die punten is de N9 (Brugsesteenweg) tussen Bredene en Klemskerke. Begin 2017 werd de snelheid op dit traject daarom al aangepast van 70 km per uur naar 50 km per uur. De belijning werd ook afgestemd op deze snelheidswijziging. De breedte van de rijbaan werd smaller, zodat de afstand tot het fietspad groter werd.”

Momenteel worden de laatste administratieve stappen genomen. Het conformiteits- en ijkingsattest van de installatie moet nog worden overgemaakt. Daarna is er de voorlopige oplevering en wordt het protocolakkoord ondertekend. “In de installatie wordt in totaal 160.000 euro geïnvesteerd. De trajectcontrole moet ervoor zorgen dat chauffeurs tussen Bredene en Klemskerke hun snelheid matigen. Verkeersveiligheid voor alles”, aldus Bert Maertens. (JD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier