Torhout zet in op nieuw en modern parkeerbeleid

Aan het zwembad blijft de kleine parking links blauwe zone en blijft de grote parking rechts onbeperkt gratis bruikbaar. © Johan Sabbe
Johan Sabbe

Torhout zet verder in op de digitalisering van het parkeren in de stad. De eerste fase was het digitaal maken van de parkeerkaarten in samenwerking met het parkeerbedrijf Indigo. Nu volgt de tweede fase, een samenwerking met Orange. Het gaat om het realiseren van 53 shop & go-plaatsen in de stadskern, plus het monitoren van zes parkings met camera’s.

Die camera’s moeten na de realisatie van de stadskernvernieuwing zorgen voor een parkeergeleidingssysteem (PGS) om het zogenoemde zoekverkeer in het centrum te voorkomen. Als laatste stap van het nieuwe parkeerbeleid volgt dan de omschakeling naar een volledige blauwe zone in maart 2023.

Betalend parkeren verdwijnt na maart 2023

“Zoals eerder aangekondigd zal Torhout na de stadskernvernieuwing enkel nog inzetten op gratis parkeren, kortparkeren in de vorm van shop & go-plaatsen en blauwe zone”, legde schepen van Mobiliteit Elsie Desmet maandagavond tijdens de zitting van de gemeenteraad uit. “Het betalend parkeren verdwijnt na maart 2023 dus volledig uit de stadskern.”

“Het nieuwe parkeerbeleid zal gebaseerd zijn op drie pijlers. Vooreerst de randparkeerplaatsen waar je gratis en onbeperkt je auto kunt achterlaten: de parkings van zaal De Mast, de grote parking aan het zwembad, de achterzijde van het station en de achterkant van het domein Ravenhof. Ten tweede de stadsparkings met blauwe zone: de kleine parking aan het zwembad, de ‘s Gravenwinkelstraat, de voorzijde van het station en de parking de Gheldere. Resten ten derde de centrumparkings met blauwe zone: de site Pollet, de parking Deprez, de Markt, de Burg, de voorkant van het domein Ravenhof en het straatparkeren in het kerngebied.”

Shop & go-sensoren en parkeergeleidingssysteem

Bezoekers die maar een halfuurtje willen parkeren in de stadskern, zullen dat op een van de 53 parkeerplaatsen met shop & go-sensoren kunnen doen, die de parkeertijd in real time registreren. Dat is gratis. Enkel bij het overschrijden van de maximale parkeertijd wordt de parkeerwachter verwittigd en kan er een boete volgen. De parkeerplaatsen zullen gekoppeld worden aan het digitale platform van Orange, zodat de mensen via een parkeergeleidingssysteem naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats geleid worden.

“Voorts wordt er ingezet op het monitoren van zes stads- en centrumparkings”, vervolgde de schepen. “Het gaat om de kleine parking aan het zwembad, de voorkant van het Ravenhof, de ’s Gravenwinkelstraat, de parking aan de voorkant van het station en in de Viaductstraat, de centrumparking Pollet (Hofstraat) en de centrumparking Deprez. Met camera’s worden de beschikbare parkeerplaatsen op die zes parkings in kaart gebracht. Die camera’s dragen bij aan het handhavingssysteem en dienen tegelijk voor de aansturing van het parkeergeleidingssysteem met displays voor de gebruikers.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier