Torhout voorziet 123.000 euro voor parkeergeleidingssysteem

Op de zwembadparking wordt een van de vijf nieuwe displays geplaatst in het kader van het aan te kopen parkeergeleidingssysteem. © Johan Sabbe
Johan Sabbe

Torhout zet al een tijdje in op de digitalisering van het parkeren in de stad. Het digitaal maken van de parkeerkaarten in samenwerking met het parkeerbedrijf Indigo is volop bezig. Nu wordt de tweede fase, de samenwerking met Orange, verder uitgebouwd. Het betreft het realiseren van 53 shop & go-plaatsen in de stadskern, plus het monitoren van zes parkings met camera’s.

Die camera’s moeten na de realisatie van de stadskernvernieuwing zorgen voor een parkeergeleidingssysteem (PGS) om het zogenoemde zoekverkeer in het centrum te voorkomen. Dat systeem wordt nu aangekocht. De gemeenteraad keurde maandagavond de raming van ruim 123.000 euro goed, btw inbegrepen.

Geen betalend parkeren meer vanaf voorjaar 2023

Zoals eerder aangekondigd, zal Torhout na de stadskernvernieuwing enkel nog inzetten op gratis parkeren, kortparkeren in de vorm van shop & go-plaatsen en blauwe zone. “Het betalend parkeren verdwijnt na maart 2023 dus volledig uit het stadscentrum”, aldus schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V). “Het nieuwe parkeerbeleid zal gebaseerd zijn op drie pijlers. Vooreerst de randparkeerplaatsen waar je gratis en onbeperkt je auto kunt achterlaten: de parkings van zaal De Mast, de grote parking aan het zwembad, de achterzijde van het station en de achterkant van het domein Ravenhof. Ten tweede de stadsparkings met blauwe zone: de kleine parking aan het zwembad, de ‘s Gravenwinkelstraat, de voorzijde van het station en de parking de Gheldere. Resten ten derde de centrumparkings met blauwe zone: de site Pollet, de parking Deprez, de Markt, de Burg, de voorkant van het domein Ravenhof en het straatparkeren in het kerngebied.”

“We zetten in op het monitoren van zes stads- en centrumparkings”, vervolgde de schepen. “Het gaat om de kleine parking aan het zwembad, de voorkant van het Ravenhof, de ’s Gravenwinkelstraat, de parking aan de voorkant van het station en in de Viaductstraat, de centrumparking Pollet (Hofstraat) en de centrumparking Deprez. Met camera’s worden de beschikbare parkeerplaatsen op die zes parkings in kaart gebracht. Die camera’s dragen bij aan het handhavingssysteem en dienen tegelijk voor de aansturing van het parkeergeleidingssysteem met displays voor de gebruikers.”

Vijf displays om parkeergeleidingssysteem compleet te maken

“Om het parkeergeleidingssysteem compleet te maken, worden dus vijf displays geplaatst op de invalswegen”, aldus Elsie Desmet. “Hiermee worden de bezoekers geïnformeerd over de dichtstbijzijnde parkeerplaatsen. Concreet zal er op deze displays aangegeven worden of de parkings vrij of volzet zijn, of hoeveel beschikbare parkeerplaatsen er nog zijn. Bij de drie aanrijroutes (noord, west en zuid) wordt er onder de displays nog een bijkomend digitaal infobord geplaatst met informatie over bijvoorbeeld evenementen en wegwerkzaamheden.”

De vijf displays zullen geplaatst worden op volgende locaties: 1. Bruggestraat tussen grote en kleine parking zwembad (met digitaal infobord), 2. Aartrijkestraat tussen Karel de Goedelaan en Vestingstraat, 3. Oostendestraat tussen de Karel de Ghelderelaan en de Nieuwstraat (met digitaal infobord), 4. Kortemarkstraat tussen de Karel de Ghelderelaan en de Blekerijstraat en 5. Elisabethlaan (met digitaal infobord).

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.