De extra fietsstraten komen er in de Nieuwstraat, de Beerstraat, de Spinneschoolstraat, de Revinzestraat tussen de Tarwestraat en het Don Boscoplein en het doodlopende deel van de Lichterveldestraat, waar zich de toegangspoort tot de schoolcampus GO! Eureka bevindt. Later zou daar ook nog de Papebrugstraat aan toegevoegd worden.
...

De extra fietsstraten komen er in de Nieuwstraat, de Beerstraat, de Spinneschoolstraat, de Revinzestraat tussen de Tarwestraat en het Don Boscoplein en het doodlopende deel van de Lichterveldestraat, waar zich de toegangspoort tot de schoolcampus GO! Eureka bevindt. Later zou daar ook nog de Papebrugstraat aan toegevoegd worden."Een fietsstraat is een straat waar fietsers een volledig rijvak mogen innemen en waar voertuigen de fietsers niet mogen inhalen", lichtte schepen van Mobiliteit Elsie Desmet (CD&V) toe. "In straten waar verkeer in beide richtingen toegelaten is, mogen de fietsers hun eigen weghelft gebruiken, in eenrichtingsstraten de volledige rijweg. De auto's zijn er met andere woorden te gast, de fietsers hebben voorrang. De snelheid in een fietsstraat mag nooit meer dan 30 kilometer per uur bedragen.""Het aantal fietsers in Torhout is de voorbije jaren fiks gestegen", vervolgde de schepen. "En dus willen we hen met het stadsbestuur de nodige ruimte geven. Vandaar de bijkomende fietsstraten vanaf begin september. Tijdens de coronacrisis blijken nog meer mensen dan anders de voordelen en het gemak van het fietsen ontdekt te hebben. Dat is voor ons een aansporing om ons fietsbeleid in een versneld tempo voort te zetten en uit te rollen. Ik ben ervan overtuigd dat wie fietst, op diverse vlakken wint."Eva Maes (N-VA) steunde de ingrepen. "We zijn met onze partij zeker voorstander van fietsstraten, al hadden we het op de wijk Don Bosco nog wat ambitieuzer willen zien. Daar mocht de fietsstraat voor ons iets langer zijn. Ook wil ik benadrukken dat een degelijke handhaving zich opdringt."Bertrand Vander Donckt (Groen) sprak eveneens zijn vreugde uit over de nieuwe fietsstraten. Nick Mouton (SP.A) hoopte in de toekomst nog verder te kunnen gaan om de schoolomgevingen verkeersveilig te maken. Nu komt er nog te vaak zwaar verkeer in de buurt van scholen langs, zei hij.