Toen de tram nog passeerde …

Het hoekpand is nu een telecomwinkel.© (Foto SB)
Het hoekpand is nu een telecomwinkel.© (Foto SB)
Peter Soete

De Grote Markt van Roeselare heeft altijd een grote aantrekkingskracht gehad op fotografen. Iconische gevels werden bewaard voor het nageslacht of … afgebroken. En als er zelfs een stoomtram te zien is op het oude portret, zorgt dat voor een extra toets.

Op dit beeld, dat genomen werd op de Grote Markt, zien we de hoek van de Noord- en de Ooststraat en een stoomtram. De eerste tram reed in Roeselare uit op 24 december 1889. Naast de lijn Hooglede-Tielt kwamen er later nog twee verbindingen bij. Op 15 februari 1911 zag de lijn Roeselare-Staden het licht. Op 1 maart 1913 werd ook de tramlijn Roeselare-Westrozebeke-Langemark opgestart. De stoomtrams verdrongen in die periode de paardentrams.

De Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen was georganiseerd in regionale groepen die een grote zelfstandigheid en eigen beleid hadden. Oorspronkelijk waren alle lijnen in de provincie geëxploiteerd door pachters die hun eigen lijnen, stelplaats en organisatie hadden.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren alle spoorlijnen die door de frontlinie liepen vernietigd. Beide legers gebruikten de buurtspoorwegen voor de bevoorrading van het front en bouwden vele aanvullende lijnen.

De stoomtram tuft de Noordstraat in.© (Foto collectie Eddy Lepez)
De stoomtram tuft de Noordstraat in.© (Foto collectie Eddy Lepez)

Tijdens de oorlog was de stoomtram tussen Roeselare en Ieper een belangrijk vervoersmiddel.

Op de foto zie je de stoomtram (D-Zug) van de lijn Roeselare-Ieper over de Grote Markt rijden in de richting van de Noordstraat. In 1936 werd de lijn Roeselare-Hooglede afgeschaft.

De hoekpanden met de zijstraten hadden meestal een afgeschuinde hoektravee met ingangsdeur en vaak waren het herbergen. Nu huist er een telecomwinkel in het hoekpand Noordstraat-Ooststraat. (Peter Soete)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier