Tien jaar geleden bleef ‘den traveir’ in Lichtervelde voorgoed omlaag

De overweg maakte plaats voor een tunnel. (foto Kurt) © Foto Kurt
Bram Vanlerberghe

22 november 2010: de slagbomen aan de spooroverweg tussen de Statie- en Kortemarkstraat blijven voorgoed dicht. Nooit meer zouden fietsers, automobilisten of voetgangers tot een kwartier voor een gesloten overweg staan. De overweg maakte plaats voor een tunnel en dat kwam vooral de verkeersveiligheid ten goede.

Intussen zijn we tien jaar verder en is de stationsomgeving een rustigere en vooral veiligere plaats geworden. “Het belangrijkste is dat we het zwaar verkeer konden mijden in het centrum. Vroeger liep dat allemaal door het centrum richting Zwevezele. Door de komst van de tunnel, die de doortocht van zwaar verkeer onmogelijk maakt, moet dat nu langs de N32. Hoe minder zwaar verkeer, hoe minder risico’s op ongevallen”, schetst schepen van Mobiliteit Steven Bogaert (CD&V). “Ten tweede is er een veel betere doorstroming en verkeerscirculatie. Vroeger stond je om het halfuur een kwartier aan te schuiven. Dat zorgde onder meer voor klachten van de omwonenden in de Kortemarkstraat, dat wagens tot voor hun oprit stonden aan te schuiven. Ten derde kwam er met de tunnel een veiligere doorsteek voor de zwakke weggebruiker. In de tunnel is er nu een veilige afgescheiden oversteek voor de rolwagens en zwakke weggebruikers. Vroeger was dat niet het geval.”

Eerste fietsstraat

En onder de tunnel kwam de eerste van intussen vele fietsstraten. “Ook de toekomstige fietssnelweg loopt door de tunnel. Voor de fietsers is het ook veiliger. Het gaf soms een benauwd gevoel als automobilisten onder de tunnel fietsers voorbijstaken. Die fietsstraat heeft daar veel aan verholpen.”

Kortom: in tien jaar tijd werd de stationsomgeving een veel veiligere omgeving. De schepen schrikt er zelf van dat de overweg intussen tien jaar dicht is. “Veel mensen die hier recent kwamen wonen, hebben het nooit meegemaakt, maar ze zouden het waarschijnlijk ook nooit willen meemaken om een kwartier voor een gesloten overweg te staan. (lacht) Ook op dat vlak is de komst van de tunnel een goede investering gebleken. We zijn heel tevreden dat we het gedaan hebben.”

Ook Infrabel is uiteindelijk al geruime tijd vragende partij om overwegen te sluiten. “Dat kaderde dus ook in die actie, die nog steeds loopt. Wij bekijken het vanuit het standpunt van de gemeente, omtrent de algemene verkeersveiligheid. Het standpunt van Infrabel kadert in de verkeersveiligheid op en rond de overwegen. Het is nog de bedoeling om binnen een bepaalde termijn alle overwegen te sluiten en waar nodig met alternatieven – bruggen of tunnels – te werken. De sluiting van de stationsoverweg lag in de beginfase van die actie van Infrabel. Het was dus ook het moment om daar mee van te profiteren.”

Moeilijke spreidstand

Intussen sloot de overweg aan de Duifhoekstraat en ook de overwegen aan de Ridder- en Beverenstraat zouden binnen afzienbare tijd sluiten. “En dan is er nog de overweg aan de Kwakkelstraat. Dat zijn dossiers die in samenspraak met de buurgemeenten Ardooie, Hooglede, Gits en Torhout gebeuren. Daar zijn nog geen beslissingen in genomen, omdat alles in zijn geheel bekeken moet worden. Als gemeente kijken we om een zo goed mogelijke doorstroming te verzekeren voor onze inwoners. Dat wordt dan door Infrabel afgewogen tegen de veiligheid rondom de overwegen. En dat is een moeilijke spreidstand.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier