Think Pink-bezielster Heidi Vansevenant zet mee haar schouders onder oktober als borstkankermaand: “We willen de ziekte bespreekbaar maken”

Heidi Vansevenant, stichtster van Think Pink: “Vaak zijn het kleine dingen die de grootste impact hebben.” © JOKE COUVREUR
Philippe Verhaest

In 2019 kregen liefst 11.057 personen te horen dat ze aan borstkanker lijden. De vzw Think Pink wil elke patiënt zo goed mogelijk bijstaan in haar strijd tegen de ziekte en maakt van oktober nu dé borstkankermaand bij uitstek. Het internationale wandel- en loopevent Race for the Cure moet de kers op de taart worden, zegt stichtster Heidi Vansevenant. “Ons ultieme doel is om onszelf overbodig te maken”, klinkt het.

Think Pink zag in 2007 het levenslicht onder impuls van de Oostendse Heidi Vansevenant (59). Zij werd in 2000, ze was toen amper 38 jaar oud, met uitgezaaide schildklierkanker geconfronteerd. “Een bijzonder heftige periode”, zegt ze daarover. “Uiteindelijk werd de schildklier succesvol verwijderd en onderging ik drie behandelingen. Jammer genoeg zijn de uitzaaiingen nog aanwezig, maar stabiel. Gelukkig heeft de ziekte mijn leven niet beïnvloed en daar ben ik blij om.”

Heidi ondervond aan den lijve dat je kanker nooit alleen draagt. “Eigenlijk is je hele omgeving mee ziek. Maar twintig jaar geleden werd het hele verhaal nog veel zakelijker behandeld. Daar wilde ik verandering in brengen, want ik voelde dat er nood was aan een organisatie die, naast het puur medische, een troostende schouder of nuttige informatie biedt.”

Zelfbedruipend

Think Pink is destijds gestart als een tijdelijke campagne met financiële steun van een eerste sponsor: Samsung Electronics. “Via de verkoop van hun mobiele telefoons werd geld ingezameld voor borstkankeronderzoek. Na een jaar bleek dat de nood aan een gestructureerde organisatie hoog was, dus ik waagde de sprong.”

Dames, laat je screenen. Hoe sneller de diagnose gesteld wordt, hoe groter de kans op genezing

Think Pink geldt ondertussen als dé organisatie voor wie met borstkanker te maken krijgt. “Al waren de eerste stapjes niet evident”, poneert Heidi. “Een van de moeilijkste oefeningen was de zoektocht naar een klinkende naam. Nu ben ik best trots dat Think Pink door heel wat Europese landen werd overgenomen. Als vzw werken wij volledig zelfbedruipend en tot op vandaag vragen we geen enkele vorm van subsidie. Bewust ook, want zo blijven we onafhankelijk en kunnen we lotgenoten een stem geven. We hebben de voorbije veertien jaar flink wat steentjes weten te verleggen.”

Met Think Pink, dat ondertussen dertien werknemers telt, zet Heidi in op (na)zorgprojecten. “Maar we verdedigen ook patiëntenrechten, zetten in op informeren, ontwikkelen preventiemethodes en financieren wetenschappelijk onderzoek. Ons domein gaat dus erg breed. Vaak zijn het kleine dingen die de grootste impact hebben. Zo hebben we dit jaar onze Think Pink-box gelanceerd. Elke vrouw die een borstkankerdiagnose te horen krijgt, ontvangt een dergelijke box. We willen een soort veilige haven zijn, een plek waar elke patiënt of betrokkene met een gerust hart bij kan aankloppen.”

Referentiepunt

Anno 2021 mag Think Pink zich met recht en reden als referentiepunt omschrijven. “Universitaire ziekenhuizen kloppen soms bij ons aan wanneer hun subsidie voor borstkankeronderzoek dreigt weg te vallen. Dan is het aan ons om hen de nodige fondsen te bezorgen, vinden we. We organiseren ook jaarlijks een Ronde Tafel Borstkanker met een groep experts. Samen met artsen, onderzoekers, overheden, verpleegkundigen, ziekenfondsen en farmaceutische bedrijven wisselen we ideeën uit. Zo kunnen we elkaar versterken en met deze input gaan we aan de slag. Onze allergrootste missie is eenvoudig te omschrijven: we willen borstkanker meer dan ooit bespreekbaar maken en de taboesfeer helemaal laten verdwijnen.”

“Daarom kunnen we ook niet genoeg herhalen hoe belangrijk het is om deel te nemen aan het bevolkingsonderzoek naar borstkanker. Alle vrouwen tussen 50 en 69 jaar worden hiervoor automatisch elke twee jaar uitgenodigd. Dit is trouwens volledig gratis, maar een derde gaat niet in op deze uitnodiging. Jammer. We willen iedereen stimuleren om zich te laten onderzoeken, want hoe sneller de diagnose gesteld wordt, hoe groter de kans op genezing. Onze ultieme droom is om Think Pink op termijn overbodig te maken.”

Bemoedigend

Think Pink zet ook in op bewegen. “Fietsen, lopen, wandelen of yoga. Het zorgt ervoor dat je als kankerpatiënt zowel fysiek als mentaal fitter wordt. Daarom organiseren we al dertien jaar Race for the Cure in België: een wereldwijd wandel- en loopevenement dat borstkankerpatiënten, hun familie, vrienden en collega’s verenigt. Samen tegen borstkanker is niet voor niets onze slogan.”

Race for the Cure wordt dit jaar in liefst 43 landen georganiseerd. “In België wordt er in normale omstandigheden in Antwerpen, Brussel en Namen gewandeld en gelopen en kunnen we rekenen op meer dan 25.000 deelnemers. Vorig jaar vond een corona-editie plaats, goed voor 8.500 deelnemers op afstand. Als gezondheidsorganisatie hebben we dit jaar gekozen voor de combinatie van private en publieke evenementen. Nog tot 10 oktober kan je drie kilometer wandelen of vijf kilometer lopen op een van de tien publieke Race-evenementen.”

Think Pink zelf organiseert op zondag 10 oktober een afsluitende Race for the Cure op het Domein Aan de Plas langs de Blankenbergse Dijk in Brugge. “Iedereen is welkom om tussen 9 en 16 uur te wandelen of te lopen, als emotionele steun aan een lotgenote. Inschrijven kost amper 15 euro.”

“We hopen uiteraard op een massa lopers en wandelaars”, glundert Heidi. “Want elke euro die we inzamelen, telt. Nu al hebben we de kaap van 8.500 deelnemers overschreden en we hopen 10.000 mensen in ons land op de been te krijgen. Op zo’n momenten is het ook bemoedigend te zien hoeveel mensen Think Pink een warm hart toedragen. Dan weten we opnieuw waarom we ons elke dag opnieuw keihard inzetten.”

Info:www.raceforthecure.eu en www.think-pink.be.