"Samen met mijn vader, die overleed in 2006, hebben we Pidy op de kaart gezet. Uiteindelijk heb ik het bedrijf verkocht in 2016 en ben er dus niet meer bij betrokken. Ik zou er ook geen tijd meer voor hebben, want ondertussen slorpen mijn twee andere bedrijven al mijn tijd op. Als kleuter was ik al verzot op de kleine autootjes van de draaimolen. Ik heb er hier trouwens een hele verzameling die wachten op restauratie. Met ouder te worden is de interesse voor wagens niet verdwenen, integendeel. Mijn aandacht ging vooral naar de Amerikaanse sleewagens. Mijn eerste was een Cadillac sedan uit 1965. Mijn vader reed in de tijd met een Chevrolet Impala coupé uit 1960. Het zat dus in de genen. Ik trouwde en we trokken naar Amerika op huwelijksreis. We reden van New York naar Montreal in Canada, waar er een nicht van mijn vrouw woonde."
...

"Samen met mijn vader, die overleed in 2006, hebben we Pidy op de kaart gezet. Uiteindelijk heb ik het bedrijf verkocht in 2016 en ben er dus niet meer bij betrokken. Ik zou er ook geen tijd meer voor hebben, want ondertussen slorpen mijn twee andere bedrijven al mijn tijd op. Als kleuter was ik al verzot op de kleine autootjes van de draaimolen. Ik heb er hier trouwens een hele verzameling die wachten op restauratie. Met ouder te worden is de interesse voor wagens niet verdwenen, integendeel. Mijn aandacht ging vooral naar de Amerikaanse sleewagens. Mijn eerste was een Cadillac sedan uit 1965. Mijn vader reed in de tijd met een Chevrolet Impala coupé uit 1960. Het zat dus in de genen. Ik trouwde en we trokken naar Amerika op huwelijksreis. We reden van New York naar Montreal in Canada, waar er een nicht van mijn vrouw woonde."Onderweg kocht Thierry twee Cadillac's. "Dat was absoluut niet naar de zin van mijn vader, die ons kwam afhalen op de luchthaven. Toen ik hem drie maanden later vertelde voor welk bedrag ik die doorverkocht had en welke winst ik had gemaakt heeft hij er nooit nog iets over gezegd. Zo ben ik ook aan mijn eigen collectie oldtimers begonnen. Eerst waren dat dus Amerikaanse sleewagens, daarna werden het Corvettes, Jaguars en Mercedessen. Welke en hoeveel ik er heb, laat ik hier liever in het midden. Ondertussen zag ik dat er hiervoor een markt was en daarom richtte ik in 1985 mijn bedrijf Cady Cars op. In 1990 kon ik zelfs mijn eerste mecanicien aanwerven en nu heb ik er vier in dienst, die enkel op oldtimers werken. Met heel veel bewondering kan ik kijken naar hoe zij sleutelen aan wagens. Zelf heb ik dat spijtig genoeg nooit geleerd, want ik had het veel te druk met Pidy. Oldtimers kwamen meer en meer in de mode en men begon er zelfs rally's voor te organiseren. Vanaf 2000 stegen ook de prijzen gestaag en kon je af en toe tot 15 procent winst boeken toen je een verkocht. Beter dus dan investeren in wijn of kunst!"In 2016 namen Thierry en zijn oldtimer-collectie hun intrek in de nieuwe bedrijfsgebouwen 'Oostkaai Park' langs de Oostkaai. "Mijn paradepaardje is misschien wel de Citroën SM Espace uit 1971. Er zit zowaar een Maserati-motor onder de motorkap. Ik heb die via mijn netwerk in Frankrijk op de kop kunnen tikken. De SM staat voor Sa Majesté, al beweren anderen dat het Sport Maserati is. Er zijn ooit maar twee SM Espace-wagens gebouwd door carrosseriebouwer Heuliez: één voor autosalon van Parijs in 1971 en één voor een vriend van hem. Ik heb die van het salon van Parijs kunnen bemachtigen. Het design en de performantie van die wagen zijn fenomenaal. Het elektrisch schuivend dak was revolutionair in die tijd. Ook het interieur was innoverend en futuristisch. Het bleek evenwel een beetje te speciaal, want hij is nooit gecommercialiseerd. Op het autosalon in Brussel in 1972 bracht men die wagen wel met een standaarduitrusting op de markt. Voor mijn mecaniciens is het een droomjob om zo'n wagen te kunnen restaureren. Het is echt een ambacht, waar ik eigenlijk jaloers op ben dat ik het niet in de vingers zitten heb."Genieten van zijn oldtimers doet Thierry het liefst in het gezelschap van zijn echtgenote. "We nemen geregeld deel aan toeristische rally's, zoals de Concours d'Elegance van Knokke. In de editie van 2017 kreeg ik met mijn Citroën Mylord uit 1972 de eerste prijs in de categorie 'Best Preserved Car' (best bewaarde wagen, red.). Van maart tot de eerste week van oktober zijn er overal dergelijke autoritten met oldtimers, maar corona heeft ook hier roet in het eten gegooid. Zelfs het Zoute concours d'élégance vindt dit jaar niet plaats! Ik doe zeker een drietal toeristische rally's per maand, maar nu ligt alles dus stil. Daarom rij ik nu zelf maar een beetje rond, want auto's moeten rijden." Of Thierry nog tips heeft voor liefhebbers van oldtimers? "Zeker! Koop nooit een wagen zonder hem zelf echt gezien te hebben. Ik kocht ooit online een Mercedes 280 en op de website waren dat de mooiste foto's. Toen hij hier aankwam bleek het te gaan om een oude gammele bak. Je moet een netwerk uitbouwen waarop je kunt vertrouwen. Je hebt verzamelaars die zich beperken tot één merk, maar ik niet. Ik zie veel te veel wagens veel te graag. Met diversiteit in je collectie kun je dan ook genieten van de specificiteiten van elk merk en dat verveelt nooit!" (DS)